تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

یکنواختی در زندگی مشترک و جلوگیری از آن

یکنواختی در زندگی مشترک و جلوگیری از آن

بسیاری از زوجین از عادی شدن زندگی مشترک و درگیر روزمرگی شدن شکایت دارند؛ اما این تکراری شدن رابطه به چه دلیل اتفاق می افتد؟ چرا زوجین پس از گذر از مقطعی، برای هم عادی می شوند؟ آیا این طبیعی است یا نه؟

این ها سوالاتی است که در ذهن بسیاری از زوجین وجود دارد، که می خواهیم در این مقاله در مورد آن بحث کنیم. در ادامه به دلایل عادی شدن زندگی، پیامدهای آن در زندگی زوجین و راه های رفع یکنواختی اشاره می کنیم. لذا از شما دعوت می کنیم با هم اندیشان همراه باشید.

دلایل عادی شدن زندگی

یکنواختی زندگی مشترک دلایل زیادی می تواند داشته باشد، که مهمترین و شناخته شده ترین آن ها را بررسی می کنیم.

1- گذشت زمان

برای بسیاری از زوجین در ابتدای زندگی مشترک پر از شور و شوق آغاز می شود، اما با سپری شدن زمان به تدریج این شور و شوق کم شده و طرفین برای هم عادی می شوند.

روانشناسان زندگی را موفق می دانند که زوجین هر دو برای جلوگیری از این عادی شدن، کارهایی انجام دهند. آموزش دیدن در این مورد بسیار می تواند به کمک زوجها بیاید.

2- مسئولیت ‌های جدید

با شروع زندگی جدید، مسئولیت های جدید نیز ایجاد می شود. مسائلی مانند ایجاد تعادل مابین کار و زندگی، مدیریت اقتصادی خانواده، ورود فرزندان، مسائل تربیتی مربوط به آن ها باعث می شود زوجین مانند سابق وقت یا انرژی کافی برای هم نداشته باشند.

3- تصورات اشتباه

بسیاری از زوجین به اشتباه فکر می کنند عادی شدن رابطه پس از چند سال طبیعی است و آن را با صمیمیت و عمیق تر شدن رابطه اشتباه می گیرند و برای آن هیچ تلاشی انجام نمی دهند؛ در حالی که این موضوع می تواند بسیار به رابطه آنها ضربه بزند.

4- آموزش ندیدن

در بسیاری از مواقع زوجین آموزش های لازم را ندیده اند و از راهکارهای حفظ سلامت رابطه بی اطلاع هستند؛ آن ها نمی دانند چگونه باید به درستی انتظارات خود را مطرح کنند و در مورد دلخوری ها با هم حرف بزنند؛ اختلافات را حل و فصل کنند و چگونه به هم ابراز علاقه کنند.

در نتیجه این ندانستن ها اختلافات زیادی بین آن ها به وجود آمده و زوجین رابطه سردی را تجربه می کنند.

دلایل عادی شدن زندگی

آسیب های عادی شدن زندگی مشترک

چرا یکنواختی در زندگی مشترک خطرناک است؟ چه آسیب هایی به رابطه می زند و چرا باید به موقع درمان شود؟!

1- پایین آمدن رضایت از زندگی

بزرگترین آسیبی که عادی شدن رابطه و تلاش نکردن برای آن به زوجین می زند، این است که آن ها خود را از داشتن یک رابطه پرشور محروم می کنند.

نیاز به ابراز عشق و مورد عشق واقع شدن، یک ضرورت برای تمامی سنین است که باعث سلامتی روان شما خواهد شد. توجه به رابطه می تواند شما و همسرتان را از لحاظ سلامتی ارتقا خواهد داد.

2- افزایش احتمال خیانت

یکی از بزرگترین آسیب هایی که یک رابطه متحمل می شود، این است که زوجین هنگامی که تلاشی برای رابطه نکنند، حس خواهند کرد طرف مقابل دوستشان ندارد؛ همچنین علاقه متقابل خود را نیز از دست خواهند داد.

در نتیجه آن ها این عشق و علاقه را در جایی دیگر و در رابطه ای دیگر جستجو خواهند کرد؛ در حالی که با مراقبت از رابطه به موقع می شد شور و نشاط را به رابطه برگرداند.

3- آسیب دیدن فرزندان

خانواده ای که محیطی سرشار از عشق دارد، فرزندان در آن رشد و بالندگی پیدا می کنند.

در خانواده هایی که والدین برخورد گرمی با هم ندارند فرزندان آسیب زیادی می بینند و این رفتار والدین را به عنوان الگوی خود در برخورد با همسر آینده خود به کار می برند.

آسیب های عادی شدن زندگی مشترک

راه هایی برای جلوگیری از عادی شدن رابطه

در ادامه راه حال هایی برای جلوگیری از ایجاد عادی شدن رابطه عاطفی پیشنهاد می شود. این راه حل ها کلی و عمومی است.

چنان چه در زندگی شما با این راه حل ها بهبود پیدا نکرد، باید با یک مشاور خانواده صحبت کنید!

1- تغییر کردن را اول از خود شروع کنید

بهتر است سهم خود از زندگی مشترک را در نظر بگیرید و به جای این که به مسئولیت های انجام نشده همسرتان فکر کنید، به این بیندیشید که برای بهبود شرایط چه کاری از دستتان بر می آید؟!

با شروع تغییرات از سوی شما، همسرتان نیز متوجه خواهد شد و او نیز در رفتار خود تغییراتی به وجود خواهد آورد.

2- ایجاد تنوع

مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که پس از مدتی به مسائل عادت می کند و مسائل را پیش بینی می کند؛ بنابراین نیاز است در زندگی خود تنوعی ایجاد کنید!

این تنوع را می توانید از ظاهر خود شروع کنید.

3- با هم وقت بگذرانید

زوجین باید در کنار مشغله های زندگی زمانی را به با هم بودن اختصاص دهند. این توجه و محبت همسران را به همدیگر را نشان می دهد. می توانید قرار ملاقات های عاشقانه ترتیب دهید و همسرتان را با آن سورپرایز کنید.

4- مهارت‌های گفت و گو را تمرین کنید

از مهارت های مهمی که تمامی زوجین باید بدانند، طریقه صحبت کردن با هم است. شما باید در زمان و موقعیت خوبی با هم صحبت کنید. زوجین باید بتوانند در مورد سلیقه خود انتظاراتشان در موارد مختلف صحبت کنند.

مهارت‌های گفت و گو را تمرین کنید

5- احساساتتان را مخفی نکنید

اگر بتوانید احساسات خود را بروز دهید، یک قدم به صمیمیت و یک زندگی پرشور نزدیک شده اید.

بسیاری از افراد به خصوص آقایان با تصور این که “او می داند چقدر دوستش دارم” یا” نیازی به گفتن دوستت دارم نیست، او باید از زحماتی که می کشم باید بفهمد” بروز احساسات را بی معنی می دانند.

در حالی که یک همسر خوب باید بداند چه موقع محبت زبانی کند و چه موقع از زحمات همسرش قدردانی کند. اجازه دهید احساساتتان از زبانتان جاری شود!

6- خاطره سازی کنید

سعی کنید با هم به گردش بروید؛ با هم عکس بیندازید و تجربه های جدید را امتحان کنید. حتی یک آشپزی دونفره یا خواندن مشترک یک کتاب، می تواند شما را به هم پیوند دهد و خاطره بسازد.

به کارهایی که هر دوی شما به هم علاقه دارید فکر کنید و انجام آن ها را در لیست کارهای ضروری قرار دهید.

7- کمک گرفتن از یک مشاور

گاهی اوقات از دست دادن شور و هیجان دلیل بر وجود مسائل پیچیده ای است که زوجین به تنهایی نمی توانند آن را حل کنند و باید با کمک یک روانشناس آن ها را حل کنند.

اگر احساس می کنید رابطه شما در این مرحله قرار گرفته، می توانید با روانشناسان خانواده مرکز مشاوره هم اندیشان صحبت کنید و مشاوره خانواده دریافت کنید.

یک مشاوره به موقع می تواند زندگی شما را از بسیاری از آسیب ها حفظ کند!

راه هایی برای جلوگیری از عادی شدن رابطه

در پایان

یکنواختی از مسائلی است که می تواند زندگی زوجین را تهدید کند. این پدیده که ممکن است عادی و طبیعی تلقی شود در حالی که عدم آگاهی از آن می توان اثرات منفی زیادی در زندگی زوجین بر جای می گذارد.

در این مقاله به این اثرات منفی پرداختیم و راه حل هایی برای اجتناب از یکنواختی زندگی مشترک را بیان کردیم.

اگر در زمینه نیاز به مشاوره دارید، می توانید از روانشناسان خانواده مرکز مشاوره هم اندیشان در کمک بگیرید، تا یک زندگی پرشور را تجربه کنید. برای مشاوره تلفنی می توانید از سراسر کشور با شماره 02191023933 تماس بگیرید.

سوالات متداول

از مهمترین اثرات مخرب یکنواختی در زندگی مشترک، به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

افزایش احتمال خیانت، کم شدن رضایت زندگی، ضربه دیدن فرزندان و… .

از مهمترین کارهایی که برای جلوگیری از یکنواختی در زندگی مشترک می توان انجام داد، چیست؟

ایجاد تنوع، صرف زمان هایی برای با هم بودن، خاطره سازی کردن، تمرین گفتگو و… .

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره