تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

پرورش کودک نابغه – نکاتی مهم که برای “نابغه پروری” حتما باید رعایت کنیم

پرورش کودک نابغه

در اینجا با تیم هم اندیشان همراه باشید تا با پرورش کودک نابغه _ نکاتی مهم که برای “نابغه پروری” حتما باید رعایت کنیم بطور کامل آشنا شوید. امروزه نابغه پروری به یک امر جدی در میان والدین تبدیل شده است.

بی شک تمامی والدین دوست دارید که بجای داشتن یک فرزند معمولی یک فرزند نابغه داشته باشند. بسیاری از والدین بجای آنکه بتوانند فرزند خود را به یک نابغه تبدیل کنند اشتباه عمل می کنند. ما در اینجا قصد داریم شما با پرورش کودک نابغه آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

والدین گرامی لطفا این را بدانید که کودک شما به آرامی رشد می کند. پس نیازی نیست که او را تحت فشار بگذارید که سبب آزرده خاطر شدن خودتان و کودک تان گردد. بسیاری از والدین کودک شان را تکمیل کننده ی خود می دانند و می خواهند که به هر هدفی دست نیافته اند کودک شان دستیابد.

این باور بطور کامل اشتباه است. شما فقط باید فرصت رشد و نابغه شدن را برای کودک تان فراهم کنید و اجازه دهید که او علایق خود را بیابید و آنها را دنبال کنید. در این مسیر شما باید از کودک تان مراقبت کنید و زمانی که دید مسیر اشتباهی را طی می کند او را به مسیر و هدف اصلی اش هدایت کنید.

شاید شما هم سوال کنید که چگونه و از کجا باید پرورش کودک نابغه را شروع کرد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که اولین قدم والدین برای پرورش کودک نابغه آماده سازی وی برای رفتن به مدرسه و یادگیری مهارت های ابتدایی همانند شمارش، رنگ ها، اشکال و… می باشد. بسیاری از والدین در این مسیر فراموش می کنند که والد فرزند خود هستند و جایگاه خود را با معلم اشتباه می گیرند.

نکاتی مهم که برای نابغه پروری

نکاتی مهم که برای “نابغه پروری” حتما باید رعایت کنیم

در این بخش گروه مشاوره روانشناسی خانواده هم اندیشان مطالبی را گرد هم آورده اند که در نابغه پروری به شما کمک بزرگی می کند. پس در ادامه با ما همراه باشید:

  1. یکی از نکات مهم در نابغه پروری دادن فرصت به کودکان است. شما به عنوان والدین باید فرصت شکوفایی را برای کوکانتان فراهم سازید. به عنوان مثال آنها را در کلاس های گوناگون مثل ریاضی، زبان، چرتکه و… ثبت نام کنید.
  2. اگر قصد نابغه پروری دارید باید با کودک دلبندتان زمان زیادی را بگذارنید. سعی کنید که با فرزندتان بازی کنید. درباره مسائل مختلف صمیمانه به گفتگوی بپردازید. این عمل سبب رشد هوشی کودک شما می گردد.
  3. برای نابغه پروری کودکانتان را در سن 8 تا 10 سالگی در برخی از موارد تنها درون خانه بگذارید. این عمل سبب ایجاد زمینه های رشد عقلانی کودک تان می گردد.
  4. شما اولین نفری هستید که رفتارها و برخوردها را از کودکتان می بینید. پس زمانی که مشاهده کردید کودک تان به یک موضوع علاقمند است از مشاورین هم اندیشان کمک بگیرید تا کودک شما استعدادش را کشف نمایید. پس از آن شما موظف هستید کلاس ها و لوازم مورد نیاز برای رشد استعداد کودک تان را مهیا سازید.
  5. شما به عنوان والدین فرزندتان وظیفه دارید که کودکتان را بطور کامل بشناسید. هرچه کودک تان را بهتر بشناسید به نابغه شدن او بیشتر کمک می کنید.
  6. محیط خانه را تبدیل به یک محیط امن کنید. امن بودن محیط خانه به کودک تان کمک می کند تا به راحتی علایق خود را به زبان آورد.
  7. اگر شما هم نمی توانید با صحبت کردن علایق کودک تان را پیدا کنید اصلا نگران نباشید. با مراجعه به مشاوره خانواده هم اندیشان می توانید در مدت کوتاهی علایق کودکنتان بیابید.
  8. یکی از عواملی که مانع نابغه شدن کودک شما می شود یادآوری مداوم رفتارهای اجتماعی می باشد. به عنوان مثال زمانی که وارد یک جمع می شوید حتما نباید کودک تان را مجبور به سلام کردن به دیگران کنید. این امر سبب شکستن شخصیت کودک شما می شود. کودک شما با گذر زمان رفته رفته رفتارهای اجتماعی را می آموزد. پس در این مورد نیاز نیست که به کودک دلبندتان سختگیری کنید.

نابغه پروری

  1. کودکان زیر 7 سال را هرگز در کلاس های سخت و خسته کننده نگذارید. کودک شما در سن 4 تا 7 سالگی آماده یادگیری است. اما یادگیری اصولی او را از آموختن خسته می کند. پس بهتر است بجای ثبت نام کودک در کلاس های سخت و کسل کننده برای کودک تان محیط بازی فراهم کنید. به عنوان مثال شما می توانید به همراه بازی شمارش اعداد را نیز به کودک تان بیاموزید.
  2. بی شک شما هم مانند بسیار دیگری از والدین دوست دارید کودک تان بجز زبان مادری به یک زبان دیگر نیز تسلط یابد. برای اینکار نیازی به ثبت نام در کلاس زبان نیست. زیرا رفتن به کلاس زبان فرزند شما را خسته و علاقه او را کور می کند. شما می توانید با تماشای کارتون های زبان دیگر و خواندن کتاب داستان زبان دوم وی را علاقمند به یادگیری زبان انگلیسی کنید.
  3. بسیاری از والدین که به مرکز مشاوره هم اندیشان مراجعه می کنند درباره کم صحبت کردن کودک شان نگران هستند. نگرانی در این مورد بیهوده است و نباید به کودک دلبندتان برای صحبت کردن فشار آورید.
  4. اگر قصد دارید فرزند شما تبدیل به یک نابغه شود ورزش کردن را در برنامه روزانه تان بگنجانید. ورزش کردن سبب باز شدن ذهن می شود. پس از ورزش کردن همراه با فرزندتان به هیچ وجه قافل نشوید. شما می توانید کودک تان را به ورزش های کودکانه همچون شنا، ژیمناستیک و… دعوت کنید.
  5. یکی از راحت ترین و موثر ترین راه ها در جهت نابغه پروری نقاشی کردن می باشد. سعی کنید کودک تان را تشویق به نقاشی کشیدن کنید. با نقاشی کشیدن خلاقیت در کودک شما اوج می گیرد. زیرا نقاشی به کودک کمک می کند تا هر آنچه که در ذهن دارد بروی کاغذ پیاده سازی کند.
  6. در کشور های خارجی برای افزایش هوش کودک در سن 6 تا 8 سالگی کودک را به کلاس های آموزشی موسیقی دعوت می کنند. این روش بسیار موثر است و توسط تیم هم اندیشان نیز به شما پیشنهاد می گردد.

سخن پایانی

ما در اینجا سعی کرده ایم به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید یک نابغه پرورش دهید. این را بدانید که بسیاری از والدین برای پرورش نابغه زیاده روی کرده و کودک خود را خسته می کنند. نابغه پروری در یک شب اتفاق نمی افتد و شما باید در این راه صبور باشید. این را به یاد داشته باشید که برای نابغه پروری والدینی موفق هستند که با فرزند خود رفیق باشید.

تیم مشاوره خانواده هم اندیشان در اینجا اطلاعات کافی برای نابغه پروری را گرد هم آورده اند تا شما بدانید که چگونه با فرزند خود در این راه همراه باشید. اما در صورتی که این مسیر برای شما سخت است و یا دچار سوال و مشکل شده اید تنها کافیست با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این راه همراهی کنند.

سوالات متداول

چه بازی های برای رشد فکری کودک مناسب است؟

معمولا بازی های فکری مثل قایم موشک، نقاشی، خونه سازی و… در افزایش رشد فکری کودک شما بسیار موثر است. شما به عنوان یک والد باید کودک تان را در این مسیر همراهی کنید.

چه زمانی برای رفتن کودک به کلاس ریاضی و چرتکه مناسب است؟

رفتن به کلاس چرتکه و ریاضی در سن 7 تا 10 سالگی به شما پیشنهاد می گردد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره