تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

آموزش مفهوم حریم خصوصی به کودکان

آموزش مفهوم حریم خصوصی به کودکان

ما در اینجا می خواهیم به آموزش مفهوم حریم خصوصی به کودکان بپردازیم. بی شک حریم خصوصی یکی از اصلی ترین و مهمترین ارکان زندگی فردی و اجتماعی می باشد. شاید شما هم مانند بسیار دیگری از افراد نیاز دارید مدت زمانی را تنها و به دور از کودک تان وقت بگذرانید. وقت گذراندن تنها بیرون رفتن بدون کودک نیست.

بلکه مطالعه کردن، دیدن سریال، آرایش کردن و… می باشد. شما باید در همان ابتدای زندگی کودک دلبندتان به وی آموزش مفهوم حریم خصوصی را بیاموزید. زیرا حریم خصوصی از جمله مهم ترین مواردی است که باید هر کودک در زندگی اش بیاموزد و به آن احترام بگذارید.

کودکان از بعد تولد عادت به این دارند که تمامی لحظات خود را با والدین خود بگذرانند. از این رو آموزش مفهوم حریم خصوصی به کودکان کمی دشوار و چالش برانگیز است.

اما نگران این موضوع نباشید. مشاوره روانشناسی خانواده هم اندیشان طبق تحقیقات و مطالعاتی که داشته است برای شما مطالبی گرد هم آورده است که به شما در حل این چالش کمک شایانی می کند. پس در ادامه با همراه باشید.

شما اولین الگو برای کودکتان هستید

همیشه و در هر برخورد به یاد داشته باشید که شما اولین الگو برای کودکتان هستید. کودکان عادت دارند کلیه اخلاقیات و رفتارهای خود را از والدین شان بیاموزید. پس اگر می خواهید فرزندی داشته باشید که اخلاق و رفتار خوبی داشته باشد ابتدا باید از خودتان شروع کنید.

مثلا زمانی که می خواهید با اسباب بازی های او بازی کنید ابتدا اجازه بگیرید. بگویید آیا اجازه می دهی که با عروسک خرسیت بازی کنم؟ با این برخورد کودک تان نیز یاد می گیرد که در زمان دست زدن به هر وسیله از شما اجازه بگیرد.

شما با قرار دادن حد و مرز میان خود و کودکتان به او نیز می آموزید که این حد و مرز را میان خود و دیگران رعایت کند.

برای کودک تان اتاق مجزا بسازید

کودک شما برای آنکه با مفهوم حریم خصوصی آشنا شود نیاز به یک اتاق مجزا دارد. شما باید در خانه یک مکان را مختص به کودک تان پدید آورید. اگر بودن در خانه ای که اتاق مجزا برای شما دارد کمی دشوار است؛ می توانید بخشی از پذیرایی را به او اختصاص دهید. مثلا یک بخش از پذیرایی را با فرش کودکانه بپوشانید و وسایل خصوصی او نظیر اسباب بازی هایش را در آنجا بگذارید.

شما اولین الگو برای کودکتان هستید

اجازه هنگام ورود به اتاق کودک

شما باید هنگام ورود به اتاق از کودک تان اجازه بگیرید. این عمل کودک شما را تشویق می کند تا هنگام ورود به اتاق تان در بزند و اجازه ورود بخواد.

از کودک تان نظر بخواهید

شما دیگر باید کودک تان را به عنوان عضوی از خانواده بپذیرید و در انجام برخی امور از او نظر بخواهید. مثلا بپرسید برای شام بهتر است چه غذای درست کنیم؟ اینگونه کودک تان می آموزد که در برخی از مسائل می تواند اظهار نظر کند و در برخی دیگر که نظر او پرسیده نمی شود باید سکوت نمایید.

تفکیک خود و دیگران

بهترین زمان برای آموزش حریم خصوصی به کودکان از سن 3 سالگی می باشد. به کودک تان بیاموزید که چه وسایلی در خانه مختص به او می باشد. مثلا لباس او، اسباب بازی او و… اینگونه فرزند شما درک می کند که چه وسایلی مختص به او و چه وسایلی مختص به دیگران است.

حد و مرز ها

شما به عنوان والدین فرزندتان باید توانایی آموزش حد و مرز را به وی داشته باشید.

با رعایت موراد زیر می توانید حد و مرز ها را برای حفظ حریم خصوصی به کودک تان بشناسید:

  1. مثلا به او بیاموزید که تنها محل خواب او بروی تخت خواب خودش است و نمی تواند بروی تخت شما بخوابد.
  2. به کودک تان بیاموزید که وسایل خصوصی او باید در کمد های خودش نگهداری شوند نه در کمد های شما.
  3. شما باید به فرزندان تان آموزش دهید که به تنهایی حمام کند و تا زمانی که شخص دیگری در حمام است او نباید وارد حمام شود.
  4. زمانی که بروی مبل نشسته اید زیاد به کودک تان نچسبید تا او نیز یاد بگیرد به دیگر اشخاص زیادی نزدیک نشود و حریم خصوصی میان خود و دیگران را رعایت کند.
  5. هنگام نقاشی کردن به کودک تان بیاموزید که نباید هنگام رنگ آمیزی از خط مشخص شده بگذرد.
  6. و…

حرف های داخل خانه نباید به بیرون درج پیدا کنند

از اصلی ترین چالش های که والدین درگیر آن هستند بروز حرف ها و اتفاقات درون خانه به بیرون است. شما باید به کودک تان بیاموزید که حق تعریف کردن اتفاقات درون خانه به اشخاص دیگر را ندارد. به کودک تان بیاموزید که باید بسیاری از حرف ها را در دل خودمان نگهداریم و نباید به کسی بگوییم. اینگونه کودک شما می فهمد که خانه یک حریم خصوصی است و دیگر افراد حق ورود به این حریم را ندارند.

در مقابل کودکان کنجکاوی ممنوع

در مقابل کودکان کنجکاوی ممنوع

همانطور که کارشناسان هم اندیشان در بخش فوق اشاره کردند؛ شما اولین و اصلی ترین الگوی کودک تان هستید. پس زمانی که به مهمانی می روید و یا در خیابان دوستان تان را می بینید هرگز از آنها سوالات خصوصی نپرسید. مثلا نپرسید چرا ازدواج نمی کنی؟ چرا بچه دار نمی شی؟ چرا پوستت خراب شده و… اینکار شما بزرگترین لطمه را به کودکتان در عدم رعایت حریم خصوصی وارد می کند.

پرسیدن سوالات بی مورد ممنوع

همیشه در طول زندگی تان سعی کنید از کودک تان سوالات بی مربوط نپرسید. مثلا فرض کنید برای انجام کاری مجبور که گذاشتن فرزندانتان در کنار پدر و مادر هستید. زمانی که فرزندتان به کنار شما بازگشت نباید از او بپرسید چه غذای خورده ای؟ چه بازی انجام داده ای؟ به کجا رفته اید؟ و…

این سوالات سبب می شود تا کودک شما دیگر مفهوم حریم خصوصی را از ببرد و در مواردی که نباید دخالت کند نفوذ یابد.

خواسته های اجباری از کودکان

بسیاری از پدر و مادران را دیده ایم که از فرزندان خود در جمع می خواهند که شعر بخوانند یا حرکات ورزشی انجام دهند. اینکار کاملا اشتباه است لطفا برای کودک تان ارزش و حریم خصوصی قائل باشید.

سخن آخر

همانطور که می دانید کودکان نیاز به مراقبت و نگهداری فراوانی دارند. حریم خصوصی نیز یکی از مواردی است که باید به کودک تان آموزش دهید. برای آموزش هر مسئله ای به کودک دلبندتان ابتدا از خودتان شروع کنید تا کودک نیز از شما بیاموزد.

ما در اینجا سعی کردیم نکاتی را به شما بیاموزیم تا در آموزش مفهوم حریم خصوصی به شما کمک کند. در صورتی که اطلاعات فوق کمکی به شما نمی کند و با کودک تان دچار چالش شده اید تنها کافیست با مشاوران هم اندیشان تماس برقرار کرده و از آنها در هر زمینه ای کمک بخواهید. کارشناسان ما در اسرع وقت بهترین راه چاره را به شما عزیزان می آموزند.

سوالات متدوال

با اسرار های کودکی که شب می خواهد در کنار ما بخوابد چه باید کرد؟

شما باید ابتدا به اتاق فرزندتان بروید و وی را در تخت خود بخوابانید. پس از آن که کودک به خواب رفت شما نیز به تخت خود رفته و با آرامش استراحت کنید.

در منازلی که اتاق جداگانه برای کودک وجود ندارد چه باید کرد؟

شما باید یک بخش کوچک از پذیرایی را به کودکتان اختصاص داده و وسایل او را در آنجا نگهداری کنید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره