تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

بزرگسالان بیش فعال؛ واقعیتی در جامعه

بزرگسالان بیش فعال؛ واقعیتی در جامعه

آیا می دانید طبق تحقیقات حدود 25 تا 40 درصد زندانیان مبتلا به اختلال بیش فعالی هستند؟

بیش فعالی، بیماری یا بهتر است بگوییم یک اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است. علت بوجود آمدن این اختلال هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد جزو بیماری های چند عاملی و مربوط به ژنتیک و محیط اطراف است.

عامل ژنتیکی کودکانی که بیش فعال هستند، بیشتر در پدران آنها وجود دارد. این اختلال معمولا در پسران سه تا پنج برابر بیشتر از دختران اتفاق می افتد.

جهت آشنایی با این نوع اختلال رفتاری در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید.

درمان اختلال بیش فعالی به کمک پزشک

علی رغم پیگیری هایی که اطرافیان بیمار برای درمان این اختلال توسط پزشک باید انجام بدهند، خوب است بدانید معمولا کسانی که این اختلال را دارند با نزدیک شدن به سنین بزرگسالی اختلال شان برطرف می‌ شود.

نکته ی مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به هر دلیلی این بیماری درمان نشود و تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا کند باعث بوجود آمدن اختلالات و مشکلات روانی دیگر مثل افسردگی یا اختلال دو قطبی می‌ شود.

به خصوص هنگامی این اختلال باعث بوجود آمدن مشکلات زیاد می شود که فرد بیش فعال زندگی مشترک تشکیل بدهد. اگر به هر دلیلی این اختلال در بین زوج برطرف و درمان نشود، ممکن است زندگی مشترک زوج به پایان برسد.

بیش فعالی در افراد دو نوع مختلف دارد به نام:

  1. اختلال بیش فعالی
  2. اختلال کم توجهی

که هر کدام از این اختلال ها نشانه های متفاوتی دارند.

درمان اختلال بیش فعالی به کمک پزشک

نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان

خصوصیاتی که یک فرد بیش فعال از خود نشان می‌ دهد را هر انسانی ممکن است داشته باشد؛ اما این خصوصیات در فردی که بیش فعال است باعث می‌ شود که او نتواند کارهای روزمره ی خود را درست انجام بدهد و حتی نمی‌ تواند کارهایش را به پایان برساند.

در واقع این فرد نمی تواند به درستی درس بخواند یا در شغل خود ناموفق خواهد بود. حال تصور کنید با این خصوصیات و این مشکلات اگر این فرد ازدواج کند، چه فاجعه هایی در پی خواهد داشت.

خصوصیات و نشانه های بیش فعالی

  • فعالیت و تحرک بیش از اندازه داشتن
  • حواس پرتی مداوم که باعث می شود فرد نتواند حتی برای مدت کوتاهی روی یک کار تمرکز کند.
  • حالت تکانشی داشتن؛ یعنی فرد بدون تفکر و کاملا ناگهانی کارهایی انجام می‌ دهد.
  • فرد به جزئیات بی دقت است و حواسش خیلی زود پرت می‌ شود به خصوص در مواردی که موضوع برایش خسته کننده باشد.
  • به صحبت های دیگران گوش نمی‌ دهد یا فقط تظاهر به گوش دادن می کند.
  • وسط صحبت دیگران می‌ پرد و حرفشان را کامل می‌ کند.
  • پیروی از دستورات و دستورالعمل ها برایش مشکل است.
  • نمی‌ تواند بین کارهایش نظم و ترتیب برقرار کند و نمی‌ تواند آنها را به پایان برساند.
  • در انتظار ماندن برایشان بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است.
  • نمی‌ تواند برای مدتی آرام بنشیند و آرامش داشته باشد.
  • وسایل خود را زیاد گم می‌ کند و فراموش می‌ کند که آن ها را کجا گذاشته است.
  • تحریک پذیر است و زود عصبانی یا ناراحت می شود.
  • کارهایی را بدون فکر انجام می دهد و باعث می‌ شود خود یا دیگران را به درد سر بیندازد.
  • ضعف در تمرکز و حافظه

هر کدام از این خصوصیات در زندگی مشترک باعث رنجش و ناراحتی طرف مقابل می شود. فرد بیش فعال قبل از ازدواج باید حتما درمان خود را پیگیری کند. در هنگام ازدواج هم اگر از بیماری خود مطلع است، نباید آن را از طرف مقابل پنهان کند.

بیش فعالی با ازدواج شما چه می کند؟

بیش فعالی با ازدواج شما چه می کند؟

فراموشکاری فرد بیش فعال، یکی از مهمترین مسائلی است که باعث بروز مشکلات جدی در زندگی مشترک می‌ شود. برای مثال همسر شما لیست خرید شما را به کلی فراموش کرده یا صبح، هنگام رفتن به سر کار، نمی‌ داند سوئیچ ماشینش را کجا گذاشته است.

اما فراموشکاری هایی هم هستند که باعث مشکلات بزرگ می شوند مثلا همسرتان فراموش می کند هنگام خروج از خانه، در خانه را قفل کند یا علی رغم توصیه های شما، فراموش می‌ کند اجاق گاز را خاموش کند و از خانه خارج می‌ شود. ممکن است حتی از یاد ببرد که باید به دنبال فرزندتان برود و… .

اگر همسر شما بیش فعالی داشته باشد، ممکن است احساس کنید که نادیده گرفته شده و تنها هستید. شریک زندگی شما فقط می تواند روی چیزهایی تمرکز کند که خود به آنها علاقه دارد، اما نه روی شما و علایق شما. به نظر می رسد که آن ها هرگز کاری را که با آن موافقت می کنند، دنبال نمی کنند. به حرف هایی که زده اند و قول هایی که داده اند پایبند نیستند.

ممکن است به نظر برسد که آن ها به جای یک بزرگسال مانند یک کودک رفتار می کنند. شما آن ها را سرزنش می کنید، و بیزاری بین شما دو نفر آغاز می شود. شما دو نفر یا دعوا می کنید یا با هم می جنگید.

بدتر از همه، استرس دارید که مسئولیت های خانه را به عهده بگیرید، در حالی که شریک زندگی تان تمام لذت را می برد. در مقابل، همسری که بیش فعالی دارد نیز احساس می کند که همسرش او را درک نمی کند و مدام سعی می کند او را کنترل کند و این حالت سرخوردگی نسبت به زندگی، در او ایجاد می کند.

بیش فعالی در روابط زناشویی

بیش فعالی در روابط زناشویی

بیش فعالی در روابط زناشویی به اندازه ی کافی مخرب است؛ اما زمانی فاجعه آمیز می شود که شخص بیش فعال نقش والد را هم بگیرد. بیش فعالی اگر زندگی شما با همسرتان را از بین نبرد، قطعا منجر به بروز اختلافات زناشویی شده و در روابط شما مشکلات جدی و متعدد ایجاد می کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است فرد بیش فعال در زندگی زناشویی خود داشته باشد، بیش فعالی جنسی می باشد. برای حل این مشکل باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید و خیلی زود آن را درمان کنید. بیش فعالی جنسی اگر درمان نشود تبعات جبران ناپذیری بر زندگی شما خواهد داشت.

با همسر بیش فعالمان چه کنیم؟

با همسر بیش فعالمان چه کنیم؟

  • اول از همه بدانید که فرد بیش فعال از عمد باعث ناراحتی شما نمی شود. در همه حال سعی کنید که همدلی و همکاری با هم داشته باشید. از همسرتان بخواهید که در کارها کمک تان کند و به او مسئولیت بدهید.
  • روابط و توجه متقابل داشته باشید. تعهد و مسئولیت هایتان را به یکدیگر یادآوری کنید. از همسرتان بخواهید که صبر خود را تقویت کند تا هم زندگی مشترک تان بهتر بشود و هم در آینده، مادر یا پدر بهتری برای فرزندانتان باشد.
  • یکی از بهترین راه ها برای تقویت صبر و جلوگیری از تحریک پذیری این افراد، ورزش ها و فعالیت های بدنی مداوم داشتن است.
  • همسرتان را متقاعد کنید که با هم برای درمانش تلاش کنید و به نزد روانشناس و روانپزشک بروید. همچنین از مشاوره و تراپی پیوسته برای بهبود روابطتان غافل نشوید.
  • از همسرتان بخواهید کارهایش را یادداشت کند برای این که، تا حد امکان از فراموش کردن کارها جلوگیری بشود. فرد بیش فعال باید همیشه تقویمی همراه داشته باشد تا مناسبت های مهم و مواردی مثل پرداخت های مالی و غیره… را از یاد نبرد. باید خود تلاش کند تا این اختلال را در خود کاهش بدهد.
  • فرد بیش فعال باید برای یاد گرفتن یا بهتر انجام دادن مهارت های اجتماعی از روانشناس خود کمک بگیرد. وقتی کاری را به همسرتان که بیش فعال است می سپارید از او بخواهید که آن را برایتان تکرار کند تا هم از یاد نبرد و هم کمکی به حافظه اش باشد.
  • در نهایت هم فرد بیش فعال و هم همسرش باید برای رسیدگی به کارها و وظایفشان برنامه ریزی روزانه و ماهانه داشته باشند.

سخن آخر

اگر خود یا همسرتان دچار بیش فعالی هستید می توانید با مشاوران هم اندیشان تماس بگیرید و از آن ها برای رفع مشکل خود مشاوره بگیرید. برای مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می توان با فرد بیش فعال ازدواج کرد؟

بهتر است قبل از ازدواج این فرد درمان بشود. اما اگر بعد از ازدواج متوجه اختلال او شدید نگران نباشید، درمان این افراد راحت اما زمان بر است.

آیا اختلال شخص بیش فعال با افزایش سن برطرف می‌شود؟

گرچه اختلال بیش فعالی با رسیدن با سنین بزرگسالی بهبود پیدا می کند اما حدود دو تا یک سوم کسانی که در کودکی بیش فعالی داشته اند در بزرگسالی نیز درگیر آن بوده اند.

اختلال بیش فعالی چقدر برای زندگی مشترک یک زوج خطر آفرین است؟

اگر درمان نشود، ممکن است باعث طلاق و اتفاقات جبران ناپذیر بشود.

با فرد بیش فعال باید چگونه رفتار کرد؟

با همدلی به طوری که احساس نکند می خواهیم او را کنترل یا سرزنش کنیم.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره