تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

آیا فاصله سنی در ازدواج اهمیت دارد؟ چقدر باشد، بهتر است؟

آیا فاصله سنی در ازدواج اهمیت دارد؟ چقدر باشد، بهتر است؟

یکی از مواردی که در ازدواج، آن هم در فرهنگ ایران به آن بسیار توجه می شود، اختلاف سنی زوجین است. در واقع طبق آداب و رسوم و فرهنگ ما ایرانیان، همواره سعی می شود که مردان با دخترانی کوچک تر از خود ازدواج کنند.

حال شاید در دنیای امروز جوان ها تنها به عشق فکر کنند و اختلاف سنی برای آنها چندان مهم نباشد. در هر حال فاصله سنی به تنهایی به یک ازدواج موفق ختم نمی شود و عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا زوجین از ازدواج خود رضایت داشته باشند.

آنچه که مهم است، این است که فاصله سنی چه کمکی به یک رابطه زناشویی خوب می کند؟! ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با اهمیت فاصله سنی در ازدواج آشنا کنیم. بنابراین توصیه می کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا اختلاف سنی در ازدواج مهم است؟

اختلاف سنی بین زوجین تا حد زیادی به جامعه ای که در آن هستیم بستگی دارد؛ اما باید توجه داشت که این اختلاف سنی، خصوصیات فردی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در حالت کلی فرمول خاصی برای اختلاف سنی زن و مرد وجود ندارد و این مورد تضمین کننده خوشبختی این دو نفر نیز نخواهد بود؛ اما می تواند از مشکلات و اختلافات زناشویی و جر و بحث ها بکاهد.

بسیاری از افراد با توجه به سبک زندگی و تجربیات مختلفی که دارند، بیشتر از سن خود می دانند یا مسائل را عمیق تر از دیگران درک می کنند. بنابراین نمی توان به جرات برای فاصله سنی زوجین عددی را مشخص کرد.

در جامعه ما معمولا اختلاف سنی و بزرگ بودن مرد از زن جا افتاده است.

آیا اختلاف سنی در ازدواج مهم است؟

فاصله سنی مناسب برای ازدواج چقدر است؟

برخی مطالعات نشان می دهد زوجینی که اختلاف سنی کمتری دارند رضایت زناشویی در آن ها بیشتر است. زوجین با اختلاف سنی 0 تا 3 سال در مقایسه با زوجین با اختلاف سنی 4 – 6 سال بیشتر از زندگی خود راضی بوده اند.

زوجین با اختلاف سنی 4 – 6 سال در مقایسه با افرادی که فاصله سنی 7 سال به بالا داشته اند، از زندگی خود رضایت بیشتری داشته اند.

در حالت کلی رضایت زندگی با افزایش فاصله سنی کمتر می شود. یکی از این دلایل می تواند این باشد که زوجین با اختلاف سنی بالا در برابر مشکلات مالی و بیماری تحمل کمتری دارند.

برخی از روانشناسان نیز این فاصله سنی را بین 4 تا 6 سال در نظر گرفته اند. یعنی پسر 4 تا 6 سال بزرگ تر از دختر باشد.

دلیل این اختلاف سنی را این گونه بیان می کنند:

  • افرادی که در یک برهه زمانی متولد شده اند، شرایط اجتماعی مشابهی را تجربه کرده و دغدغه ها و موضوع های جر و بحث شان برای همدیگر قابل درک است.
  • اگر هر دو همسن باشند و یا اختلاف سنی آنها کم باشد، ممکن است هر جر و بحثی به یک دعوای بزرگ تبدیل شود. اما اگر فاصله سنی بین 4 تا 6 سال وجود داشته باشد، یکی از زوجین تجربه بیشتری داشته و می تواند شرایط را کنترل کند.
  • معمولا زن ها 3 الی 4 سال زودتر از مردان به بلوغ جنسی و فکری می رسند؛ بنابراین به صورت نرمال باید پسر 4 تا 6 سال بزرگ تر از دختر باشد تا بتواند دغدغه های او را درک کند. این اختلاف سنی باعث می شود که ارتباط بین آن ها قوی تر باشد.

فاصله سنی معکوس در ازدواج به چه صورت می باشد؟

فاصله سنی معکوس در ازدواج به چه صورت می باشد؟

در صورتی که زن از مرد بزرگ تر باشد، فاصله سنی معکوس اتفاق افتاده است. بزرگ تر بودن زن از مرد، مزایا و معایب متفاوتی دارد.

ازجمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرد کم سن و سال، زن را مستقل و خودساخته خواهد دید و این ممکن است به او حس خوبی دهد.
  • مرد جوان تاثیر بیشتری در شادابی و نشاط زن خواهد داشت. این مرد برای زن جذاب بوده و باعث جوانی و شادابی زن می شود.

از معایب ازدواج با زنان بزرگ تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است که مرد به بلوغ فکری نرسیده باشد و اختلاف در بین زن و مرد زیاد شود.
  • بسیاری از این ازدواج ها ممکن است به خاطر وضع مالی خوب زن باشد؛ اما زنی که مسئولیت های مالی زیادی دارد، دچار فرسودگی های جسمی و روانی می شود و روابط آنها به صورت یک زن مستقل و مرد وابسته خواهد بود.
  • پسران پرانرژی تر از دختران هستند؛ بنابراین ممکن است در روابط جنسی نیز پسرها انرژی بیشتری دارند و ممکن است که در روابط جنسی زن نتواند به نیازهای مرد پاسخ دهد.

فاصله سنی ده سال و بالای ده سال در ازدواج به چه صورت می باشد؟

فاصله سنی ده سال و بالای ده سال در ازدواج به چه صورت می باشد؟

فاصله سنی بالای 10 سال یک چالش بزرگ است. موفقیت در این ازدواج به شرایط اجتماعی و فردی زوجین وابسته است. در این ازدواج ها، موفقیت در ازدواج به سن شخص جوان تر و بلوغ فکری او بستگی دارد.

مثلا بسیاری از جوانان که زیر 20 سال هستند، زندگی واقعی را تجربه نکرده اند و ممکن است تفکراتی مانند یک نوجوان داشته باشند؛ بنابراین زمانی که با یک فرد با اختلاف بالای 10 سال ازدواج می کنند، فرد بزرگ تر باید صبورتر و پخته تر باشد تا بتواند تعادل را در زندگی حفظ کند.

در صورتی که هر دو نفر به بلوغ فکری رسیده باشند، حتی اختلاف سنی بالای 10 سال نیز در روابط آن ها تاثیر نخواهد داشت. بنابراین هر چقدر که فاصله سنی زوجین بیشتر باشد، چالش ازدواج آنها نیز بیشتر است و این دو باید سازگاری لازم را برای زندگی مشترک داشته باشند.

از جمله مشکلات ازدواج زوجین با اختلاف سنی بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفاوت فکری بین زوجین؛ در این ازدواج ها، علایق و سرگرمی های بین زوجین با یکدیگر تفاوت دارد و هیجان زندگی کمتر خواهد بود.
  • کنترل بیشتر فرد بزرگ تر؛ در این نوع ازدواج ها، فرد بزرگ تر به دلیل تجربیاتی که دارد، کنترل زندگی را به دست می گیرد و طرف مقابل احساس عدم کفایت کرده و مشکلات روحی پیدا می کند.
  • مشکلات جنسی؛ در ازدواج با افراد بسیار بزرگتر، به مرور توان جنسی فرد مسن تر کمتر شده و رابطه کمتر و کمتر خواهد شد.
  • کوتاه شدن عمر؛ طبق تحقیقات انجام شده، زنان جوانی که با مردان مسن ازدواج کرده اند، عمر کوتاه تری داشته اند.
  • خجالت کشیدن؛ برخی از زنان که با مردان مسن ازدواج کرده اند، از نشان دادن همسر خود به دیگران خجالت می کشند.

فاصله سنی یکی از عوامل مهم در ازدواج است

سخن آخر

فاصله سنی یکی از عوامل مهم در ازدواج است؛ البته این عامل خوشبختی را تضمین نمی کند؛ حتی یک فرمول دقیق برای محاسبه این فاصله سنی وجود ندارد؛ اما هر فرد با توجه به فرهنگ و بلوغ فکری خود باید با کسی ازدواج کند که فاصله سنی مناسبی با او دارد.

معمولا در ایران و فرهنگ ما، فاصله سنی مناسب برای ازدواج بین 4 تا 6 سال است که بهتر است مرد، بزرگ تر از زن باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم که علل این فاصله سنی را توضیح دهیم. در صورتی که به راهنمایی و مشاوره بیشتری در این زمینه نیاز داشته باشید، حتما با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ازدواج یک مرد با زن بزرگ تر باعث شکست در ازدواج می شود؟

هیچ قاعده و قانونی در مورد موفقیت و شکست ازدواج این زوجین وجود ندارد؛ زیرا موفقیت در ازدواج به سازگاری و انعطاف طرفین بستگی دارد.

مشاوره تا چه اندازه می تواند به زوجین با اختلاف سنی زیاد کمک کند؟

افرادی که از مشاوره بهره می برند، راحت تر می توانند با شرایط سازگار شوند، درک همسر، راه های همراهی او و پاسخ به نیازهای جسمی و… در این افراد بیشتر می شود و می توانند زندگی بهتری را در کنار همسر خود تجربه کنند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره