تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

دانشگاه تهران کجاست؟ چه تاریخی را پشت سر گذاشته است و چه جایگاهی دارد؟

دانشگاه تهران کجاست؟ چه تاریخی را پشت سر گذاشته است و چه جایگاهی دارد؟

دانشگاه تهران نیاز چندانی به معرفی ندارد؛ زیرا تمامی مردم ایران این دانشگاه را می شناسند. تصویر سر در این دانشگاه سالیان متمادی بر روی اسکناس‌ ها چاپ می ‌شد و همواره این دانشگاه شاهد رویداد های مهم سیاسی بوده است.

از طرفی این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران است که هر ساله افراد زیادی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند.

ما برای کسانی که به ‌طور کامل با این دانشگاه و جایگاه آن آشنا نیستند، مقاله ‌ای را آماده کرده ‌ایم که امیدواریم این مقاله را تا به انتها بخوانید و با دانشگاه تهران، تاریخچه آن و جایگاه مدارک آن در دنیا بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یک دانشگاه دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در ایران شناخته می شود.

به این دانشگاه، دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی نیز می گویند. شعار این دانشگاه «میاسای ز آموختن یک زمان» بوده و 976 رشته را به دانشجویان خود ارائه می دهد.

امروزه این دانشگاه دارای 25 دانشکده، 9 پردیس و 16 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است که دکتر محمود نیلی احمد آبادی که استاد تمام گروه های مهندسی متالوژی و مواد دانشکده فن یاین دانشگاه است، ریاست آن را برعهده دارد.

تاریخچه دانشگاه تهران

اولین بار در سال 1305 بود که اسماعیل سنگ پیشنهاد تاسیس دانشگاه تهران را داد. بعد از آن عبدالحسین تیمورتاش که وزیر دربار بود، عیسی صدیق را به ایالات متحده آمریکا فرستاد.

عیسی صدیق در سال 1310 با مطالعه در تاسیسات علمی دنیای جدید در آمریکا، طرحی را برای تاسیس دانشگاه در ایران آماده کرد و آن را تقدیم دولت کرد.

طرح صدیق مورد تایید وزارت معارف آقای علی اصغر حکمت قرار گرفت و در نتیجه با پیگیری وزیر، در خرداد ماه سال 1313، تاسیس دانشگاه تهران در مجلس شورای ملی تصویب شد.

این موسسه با ادغام مدرسه دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، مدرسه فلاحت مظفر، مدرسه صنایع و هنر، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق و چند مرکز آموزش عالی دیگر در تهران دایر شد.

در 15 بهمن همان سال رضاشاه کلنگ تاسیس دانشگاه تهران را در زمین های پردیس جلالیه تهران بر زمین زد و در جمعه 24 اسفند 1313 این دانشگاه رسما تاسیس شد.

تاریخچه دانشگاه تهران

در طراحی این دانشگاه از موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و طراحان ساختمان های دانشگاه تهران، همگی مهندسین فرانسوی بودند که دروس و برنامه های دانشکده هنرهای زیبا را دقیقا بر اساس الگوی دانشسرای عالی ملی هنر های زیبای پاریس طراحی کردند.

معماران این دانشگاه، رولاند دوبرول، ماکسیم سیرو، مارکوف، الکساندر موزر، آندره گدار و محسن فروغی بودند. در سال 1387 بنای این دانشگاه با شماره ثبت 1445 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

جایگاه دانشگاه تهران در رتبه بندی های بین المللی در سطح جهان

دانشگاه تهران در رتبه بندی های جهانی و بین المللی همواره در میان دانشگاه های برتر قرار داشته است.

رتبه جامع این دانشگاه در سال های اخیر به صورت زیر است:

  • رتبه دانشگاه تهران در سال 2009

دانشگاه تهران بدون در نظر گرفتن دانشگاه علوم پزشکی، در سال 2009 در رتبه بندی SCImago رتبه 308 را از آن خود کرد. این دانشگاه در خاورمیانه بعد از چهار دانشگاه اسرائیلی در رتبه 5 قرار گرفت.

(رتبه بندی SCImag بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف که در دیتابیس Scopus از انتشارات Elsevier موجود است، به دست آمده است.)

  • رتبه دانشگاه تهران در سال 2011

در سال 2011 و بر اساس یک وب سنجی، دانشگاه ایران برترین دانشگاه ایران شناخته شد. این دانشگاه در جهان رتبه 708، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز 502، در شاخص قابلیت مشاهده از طرف دیگران، امتیاز 961، در شاخص فایل های قابل دسترسی امتیاز 788 و در میزان ارجاعات امتیاز 384 را دارد.

همچنین رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه ای که از رتبه بندی وبومتریک منتشر شده است، 938 است.

  • رتبه دانشگاه تهران در سال 2014

بر اساس نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاه های شانگهای، در سال 2014 دانشگاه تهران رتبه 566 را بین دانشگاه های برتر به دست آورد.

در سال 2015 نیز در نظام رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تهران در رتبه 201-300 قرار گرفته و در رشته های فنی و مهندسی در بین رتبه های 75-51 است و در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

  • رتبه دانشگاه تهران در سال 2018

براساس رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تهران در سال 2018 در میان 301 تا 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

  • رتبه دانشگاه تهران در سال 2019

در سال 2019 نیز بر اساس رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان، دانشگاه تهران در جایگاه جهانی 259 قرار گرفته است.

اعتبار مدرک دانشگاه تهران

همان طور که اشاره شد، این دانشگاه بزرگ ترین مرکز آموزش عالی در ایران است که مدرک آن نه تنها در ایران که در دنیا اعتبار دارد و دارندگان این مدرک می توانند در دانشگاه های معتبر دنیا به تحصیلات خود ادامه دهند.

اعتبار مدرک دانشگاه تهران

سخن آخر

دانشگاه تهران، اولین دانشگاهی است که در ایران تاسیس شده است و تا به امروز افراد زیادی از سیاستمداران، دانشمندان، نویسندگان و هنرمندان از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. این دانشگاه همواره در ایران و جهان در دسته دانشگاه های برتر قرار گرفته است.

همچنین این دانشگاه در تاریخ ایران نقش بسیار مهمی داشته است که از مهم ترین وقایع جنبش دانشجویی این دانشگاه می توان به اتفاق 16 آذر سال 1332 اشاره کرد.

در تمام مسائل مختلف، جنبش دانشجویی دانشگاه تهران حضور داشته است و علاوه بر آن یکی از نمادهای مهم تهران و ایران به شمار می رود.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، باید به این مساله توجه داشته باشید که این دانشگاه هر ساله متقاضیان زیادی دارد و برای قبولی در این دانشگاه باید برنامه ریزی دقیق و تلاش مضاعف داشته باشید.

همچنین در صورتی که به راهنمایی و مشاوره بیشتری در خصوص این دانشگاه نیاز داشتید، با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا دانشگاه تهران پردیس دارد؟

بله دانشگاه تهران دارای واحد های پردیس است.

آیا در دانشگاه تهران رشته های علوم پزشکی ارائه می شوند؟

بله دانشگاه تهران یکی از بهترین دانشگاه ها در زمینه علوم پزشکی است.

آیا در دانشگاه تهران رشته های نوبت دوم یا همان شبانه ارائه می شوند؟

بله؛ دانشگاه تهران نیز مانند بقیه دانشگاه ها در دو نوبت روزانه و شبانه دانشجو پذیرش می کند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره