تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

عوارض رابطه جنسی زیاد در مردان

عوارض رابطه جنسی زیاد در مردان

یکی از نیازهای زندگی انسان که در دسته امیال قرار می گیرد، رابطه جنسی است. رابطه جنسی مانند سایز تمایل ها یک کشش بدنی نیست و انسان توانایی کنترل آن را دارد. رابطه جنسی تنها به معنی و مفهوم لذت جنسی نیست و می تواند باعث احساس رضایت جسمانی، رهایی از تنش های بدنی و یا ایجاد صمیمیت و دلچسبی بین افراد در یک رابطه باشد.

کمبود یا نبود رابطه جنسی در مردان و زنان می تواند مشکلات روحی و جسمی زیادی را به دنبال داشته باشد در مقابل رابطه جنسی زیاد در مردان و زنان نیز عوارض متعددی دارد و به همین دلیل توصیه می شود که افراد کنترل روابط جنسی را در دست داشته باشند.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره عوارض رابطه جنسی زیاد در مردان صحبت خواهیم کرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا رابطه جنسی زیاد در مردان خطرناک است؟

رابطه جنسی نیز مانند هر لذت یا تمایل دیگری، زمانی که بیش از حد باشد، عوارض متعددی را در پی خواهد داشت. این عوارض در مردان بیشتر از زنان است. به زیاده روی در روابط جنسی، اختلال بیش جنسگرایانه یا اعتیاد جنسی گفته می شود و کنترل آن دشوار است.

اعتیاد جنسی می تواند ناشی از خودارضایی، سکس سایبری، داشتن چندین شریک جنسی، پورنوگرافی و… باشد. در هر حال بسیاری از این موارد، بدون ایمنی بوده و خود به تنهایی منشا بیماری های جسمی و روحی متعددی هستند.

زمانی که مسائل جنسی، در زندگی بسیار پر رنگ شوند، غیر قابل کنترل شده و این مسئله برای فرد و اطرافیان او مخرب و مضر خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است که کار فرد به درمان و مراقبت های پزشکی برسد.

علت رابطه جنسی زیاد در مردان چیست؟

علت رابطه جنسی زیاد در مردان چیست؟

برای رفتارهای جنسی زیاد یا به عبارتی اعتیاد جنسی دلایل مختلفی وجود دارد که از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعادل مواد شیمیایی طبیعی مغز

برخی از مواد شیمیایی مانند: سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز وجود دارند که در تنظیم خلق و خوی انسان نقش دارند. زمانی که این مواد در سطح بالایی ترشح شوند، بر روی رفتار جنسی فرد نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش آن خواهند شد.

  • تغییرات در مسیرهای مغزی

رفتارهای جنسی اجباری با گذشت زمان باعث تغییراتی در مدارهای عصبی مغز شده و مانند هر اعتیاد دیگری، فرد برای کسب رضایت یا تسکین نیازهای خود به سراغ رفتارهای جنسی بیشتر می رود.

  • تاثیر شرایط بر مغز

برخی از بیماری ها مانند صرع و زوال عقل، باعث می شوند که بخش هایی از مغز آسیب ببینند. این بخش های آسیب دیده بر روی رفتارهای جنسی تاثیر می گذارند. از طرفی داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون تجویز می شوند؛ مانند داروهای آگونیست دوپامین، باعث افزایش رابطه جنسی خواهند شد.

عوارض جسمی رابطه جنسی زیاد در مردان

رابطه جنسی زیاد می تواند عوارض جسمی و روحی زیادی به بار آورد. از مهم ترین عوارض جسمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به هم ریختگی نظم هورمونی
  • چاقی شکم
  • ضعف بدنی
  • کم شدن میدان دید چشم
  • ریزش مو
  • اختلال در خواب

عوارض روحی و روانی رابطه جنسی زیاد در مردان

در مواردی که فرد روابط جنسی ایمن نداشته باشد و روابط جنسی  با زنان یا مردان متعدد داشته باشد، ممکن است که عوارض جسمی در او به بیماری های خطرناکی منجر شود که از مهم ترین این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیماری هایی مانند هپاتیت B و C که در نهایت ممکن است منجر به سرطان کبد شود.
  • ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی HPV
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان پروستات
  • سرطان دهان
  • سرطان مقعد
  • افزایش احتمال ابتلا به ویروس HIV (برای افرادی که چندین شریک جنسی دارند.)

عوارض روحی و روانی رابطه جنسی زیاد در مردان

اعتیاد به رابطه جنسی زیاد، علاوه بر مشکلات جسمی و بیماری های مختلف، یک بیماری روحی و روانی است که با علائم متعددی می تواند خود را نشان دهد.

از جمله مواردی که یک مرد با روابط جنسی زیاد، تجربه می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد احساس گناه و شرمساری کرده و عزت نفس پایینی خواهد داشت.
  • ممکن است که این اعتیاد نیز مانند هر اعتیاد دیگری با افسردگی، میل به خودکشی، پریشانی و اضطراب خود را نشان دهد.
  • افرادی که روابط جنسی متعددی دارد، ممکن است مجبور به دروغگویی یا نادیده گرفتن خانواده خود شوند.
  • پایین آمدن قدرت تمرکز فرد که می تواند باعث افت تحصیلی یا از دست دادن شغل فرد باشد.
  • در برخی از مواقع افراد به مواد دیگری مانند الکل یا مواد مخدر روی آورده و به آنها نیز معتاد می شوند.
  • خطر تجاوز یا انجام جرایم جنسی

و…

راه های درمان رابطه جنسی زیاد در مردان

قبل از اینکه یک روان پزشک بخواهد مشکلات روحی ناشی از اعتیاد جنسی در مردان را درمان کند، باید مشکلات سلامت فرد را تشخیص دهد. برای این کار معموا متخصصان سلامت روان از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5 استفاده می کنند. این راهنما توسط انجمن روانپزشکی امریکا منتشر شده است.

پزشکان سلامت روان با بررسی روانشناختی افراد به بروز عوارض رابطه جنسی زیاد در افراد پی می برند.

برای درمان این اعتیاد، راه های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • روان درمانی
  • استفاده از دارو
  • گروه های خود یاری

راه های درمان رابطه جنسی زیاد در مردان

هدف اولیه برای درمان این مشکل، کمک به فرد برای مدیریت و کنترل امیال و کاهش رفتارهای بیش از حد و در عین حال حفظ روابط جنسی سالم است. در مراحل بعد افرادی که عوارض شدیدتری مانند: استفاده بیش از حد الکل یا مواد مخدر دارند و یا دچار اضطراب و افسردگی هستند، باید تحت درمان های موازی دیگری نیز قرار بگیرند.

در برخی از افراد که بیماری روحی شدیدتری دارند، شاید نیاز به استفاده از دارو و بستری شدن باشد و درمان این افراد به صورت دوره ای و در طول سال ها انجام شود.

سخن آخر

رابطه جنسی یکی از امیال در انسان ها است که باعث لذت، سلامتی جسمی و روحی در افراد شده و امید به زندگی را نیز افزایش می دهد؛ اما اگر این رابطه بیش از اندازه شود، عوارض و خطرات جسمی و روحی را در پی خواهد داشت.

عوارض رابطه جنسی زیاد در مردان بیشتر از زنان شایع بوده و در مواردی ممکن است که به بیماری های جسمی یا روحی خطرناکی نیز منجر شود. به همین دلیل بهتر است که افراد کنترل رابطه جنسی را در دست گرفته و روابط سالم و ایمنی داشته باشند.

افرادی که احساس می کنند، نیاز به روابط بیشتری دارند یا علائمی مانند پشیمانی، احساس گناه و… را بعد از هر رابطه تجربه می کنند، بهتر است که هر چه سریع تر برای درمان مشکلات روحی خود با یک روان درمان گر صحبت کنند تا بتوانند به زندگی شاد و سالم خود برگردند.

در صورتی که درباره کمبود روابط جنسی یا زیاد بودن روابط، با مشکلاتی مواجه هستید، برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

عوارض خودارضایی افراطی چیست؟

از مهم ترین عوارض خودارضایی افراطی می توان به مواردی چون: خستگی و بی حالی، ریزش شدید مو، تاری دید، انزال زودرس، کاهش تمرکز و حافظه، اختلال در نعوظ و… اشاره کرد.

چه زمانی احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی و سرطان افزایش می یابد؟

زمانی که فرد با افراد زیادی رابطه جنسی داشته باشد؛ خطر ابتلا به بیماری های عفونی و خطرناک در او افزایش خواهد یافت.

آیا رابطه جنسی زیاد می تواند منجر به زندان شود؟

بله، در صورتی که فرد دچار بیماری های روحی شده و رفتارهای جنسی او غیر قابل کنترل شوند، ممکن است که جرایم جنسی مانند تجاوز از او سر بزند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره