تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

کنترل خشم و عصبانیت؛ معرفی 9 روش کاربردی برای کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری

کنترل خشم و عصبانیت؛ معرفی 9 روش کاربردی برای کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری

عصبانیت و خشم، یک احساس طبیعی است که در هنگام مواجه با مشکلات در خانه یا محل کار، به سراغ فرد می آید. عصبانیت و خشم اگر از کنترل خارج شده و حالت تهاجمی داشته باشد، منجر به برخوردهای فیزیکی شده و برای فرد بسیار مشکل ساز خواهد شد.

زندان پر از انسان هایی است که قادر به کنترل خشم خود نبوده و در اثر عدم غلبه بر خشم، به فرد مقابل آسیب های زیادی وارد کرده اند، با ضرب و شتم، مرتکب قتل شده اند، یا با تصمیم های عجولانه، کارهایی انجام داده اند که نتیجه ای جز پشیمانی نداشته است و عواقبی غیرقابل جبران به وجود آورده است؛ در این راستا می توان به اهمیت کنترل خشم و عصبانیت پی برد.

کنترل خشم به شما کمک خواهد کرد که حرف یا رفتاری ناشایست از شما سر نزند که بعدها پشیمان شوید.

اما چگونه خشم را کنترل کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، توصیه می کنیم که این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله 9 روش کاربردی برای کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری را به شما معرفی خواهیم کرد.

کنترل خشم چیست؟

در مدیریت و کنترل خشم، فرد یاد می گیرد در هنگام بروز خشم، خونسردی خود را حفظ کرده و واکنش مناسبی از خود نشان دهد؛ به گونه ای که مسئله را حل کرده و پیام خود را به گوش فرد مقابل برساند.

به خاطر داشته باشید مدیریت خشم بهتر از سرکوب آن است.

سرکوب خشم بیماری های زیادی برای بدن به ارمغان می آورد؛ اما مدیریت آن می تواند علاوه بر حل کردن مشکل با آرام ترین راه، سلامت روان را برای فرد به ارمغان بیاورد.

آیا خشم احساس بدی است؟

خشم همیشه بد نیست برخلاف ظاهر بد آن می تواند نیروی محرک قوی برای حرکت و رسیدن به چیزی باشد که آن را درست می دانیم. بسیاری از جنبش های آزادی خواه که در طول تاریخ تحولات خوبی را رقم زده است در اثر خشم از یک ناعدالتی رخ داده است.

 

کنترل خشم چیست؟

9 روش کاربردی برای کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری

اگر شما نیز در هنگام خشم و عصبانیت، حرف هایی می زنید که بعدا برایتان دردسر می شود، و یا رفتاری را انجام می دهید که بعدها عذاب وجدان می گیرید، بهتر است که با روش های کنترل خشم آشنا شوید.

برخی از روش های کاربردی کنترل خشم، عبارتند از:

1- تمرین تنفس عمیق

یکی از راه های راه های کنترل خشم از دید روانشناسی، تکنیک وقفه اندازی است؛ به این صورت که هنگام عصبانیت، بایستید و نفس بکشید؛ این کار بسیار موثر است.

بعد از این به جای این که کنترل خود را از دست دهید، بهتر است در موقع عصبانیت، برای آرام کردن بدن و ذهنتان، تمرین های تنفس ساده را انجام دهید.

برای انجام اینکار، آهسته و عمیق نفس بکشید تا بتوانید واکنش استرسی را که با عصبانیت به سراغتان آمده است، خنثی کنید.

یک کلمه آرام بخش را با خود تکرار کنید؛ کلماتی مانند «بی خیال»، «آرام باش» و… می توانند تا حد بسیار زیادی شما را آرام کنند. همچنین سعی کنید که عضلات خود را فشار داده و سپس رها کنید.

این یک روش سریع کنترل خشم و عصبانیت است که که معمولا به همه پیشنهاد می شود.

9 روش کاربردی برای کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری

2- شمردن از 1 تا 100 و یا از 100 تا 1

شمارش معکوس به شما کمک خواهد کرد تا فکر خود را به مساله دیگری معطوف کنید. این کار ذهن شما را از علت عصبانیت دور می کند.

شمردن، زمان عصبانیت را به تاخیر انداخته و از شدت آن کم می کند؛ این کار را می توانید همراه با تمرین نفس کشیدن انجام دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

3- تمرکز روی زمان حال

در زمان عصبانیت به گذشته فکر نکنید؛ اگر به گذشته فکر کنید، ممکن است که مشکلات گذشته را نیز به زمان حال بیاورید.

بهتر است که در زمان حال متمرکز شوید تا بتوانید مشکل را حل کنید.

4- ماساژ آرام مناطق تنشی

زمانی که خشمگین می شوید، بهتر است که مناطق تنشی مانند گردن، شانه ها و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. شانه ها را به سادگی بچرخانید تا آرام شوند.

ماساژ این مناطق باعث می شود که گردش خون بهبود یافته و ذهن شما آرام شود.

5- گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی می تواند یک مسکن قوی برای اعصاب خرد شده شما باشد؛ بنابراین در موقع عصبانیت و خشم سعی کنید ذهن خود را با گوش کردن به موسیقی مشغول کنید.

6- تغییر وضعیت

خود را از منبع عصبانیت دور کنید. اگر شخص یا اشخاصی شما را عصبانی کرده اند، برای مدت کوتاهی از آنها دور شوید؛ یا اگر نتوانسته اید از اقدامی نتیجه مطلوبی بگیرید، برای مدت کوتاهی از موقعیت فاصله بگیرید.

با این کار می توانید خود را آرام کنید. برای این کار می توانید حتی برای مدتی چشم های خود را ببندید و یا این که به یک اتاق یا فضای دیگر بروید.

7- یادداشت کردن موضوع و دلیل عصبانیت

شاید نتوانید دلیل عصبانیت خود را بگویید؛ ولی می توانید آن را بنویسید. احساس خود را یادداشت کنید. همچنین واکنشی را که می خواهید در مقابل خشمتان انجام دهید، بنویسید.

ذهن شما در موقع یادداشت، موضوع را بررسی می کند و این مساله باعث آرامش روان شما خواهد شد؛ بدین ترتیب می توانید موضوعی را که احساس شما را برانگیخته است، دوباره ارزیابی کنید.

روش های کاربردی کنترل خشم

8- صحبت با یک دوست

وقتی موضوعی شما را عصبانی می کند، بهتر است که به تنهایی فکر نکنید.

برای اینکه بتوانید درست فکر کنید، بهتر است با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید؛ این صحبت باعث کاهش خشم و تصمیم گیری درست خواهد شد.

دوست شما ممکن است که چشم انداز جدیدی را در مقابل شما بگذارد.

9- تغییر در روش معمول

سعی کنید که روشتان را عوض کنید؛ مثلا اگر کاری را انجام می دادید که باعث سوء استفاده دیگران و در نهایت خشم شما می شد، دیگر این کار را انجام ندهید؛ بدین ترتیب دیگر مورد سوء استفاده قرار نخواهید گرفت و خشم به سراغ شما نخواهد آمد.

البته سعی کنید که فرد یا افرادی را که باعث ناراحتی شما شده اند، ببخشید؛ بخشیدن دیگران باعث آرامش شما خواهد شد.

کنترل خشم زنان

بسیاری از افراد خشم را احساسی مردانه می پندارند و برای آن ها طبیعی تر است که یک مرد را در حال عصبانیت ببینند تا یک زن را

بسیاری از افراد فکر می کنند یک خانم خوب آرام و متین و مهربان است و  هیچ وقت نباید خشمگین شود. از این رو زن خشمگین غیرقابل قبول است

در کودکی نیز به دختران یاد نمی دهند چگونه خشم خود را کنترل کنند و ن را به طریقی خوب ابراز کنند. این نوع نگرش باعث می شود کنترل خشم برای زنان پیچیده تر شود

در نتیجه بسیاری از اوقات زنان این ابراز خشم را به صورت غیر مستقیم و بازدن حرف های کنایه دار و بداخلاقی قهر کردن و… انجام می دهند. افرادی هم که خشم خود را بروز نمی دهند به سفت شدن عضلات گردن و شانه، پرخوری‌های عصبی، تپش قلب، حملات اضطرابی و وسواس دچار می شوند این افراد در معرض افسردگی قرار دارند.

اگر کنترل خشم زنان توجهی نشود ممکن است در آینده با مشکلات قلبی عروقی کمردرد مزمن مشکلات معده فشارخون بالا مواجه شود.

کنترل خشم در برابر کودکان

کنترل خشم در برابر کودک به خصوص در زمان هایی که والدین خسته هستند سخت ترین کار دنیا است. اما اگر خوب فکر کنید می بینید کودکتان رفتارهای لجبازی و فریاد زدن را از شما یاد گرفته است

بنابراین باید کارهای زیر را انجام دهید تا کودک شما رفتارهای پرخاشگرانه نداشته باشد

  • جلوی کودکان دعوا نکنید
  • با کودک صحبت کنید
  • حواس او را پرت کنید.

کنترل خشم کودکان نیز بسیار مهم است کودکی که نتواند خشم خود را کنترل کند در مواجهه با همسالان خود دچار مشکل می شود همچنین سلامتی او نیز به خطر می افتد. مشاوره کودک می تواند دلیل خشمگین شدن کودکتان را پیدا کرده و به شما در رفع آن کمک کند.

مشاوران کودک مرکز هم اندیشان در کنار شما هستند تا کودکی با روان سالم و بدون احساس خشم داشته باشید.

تغییر در روش معمول

سخن آخر

خشم حسی کاملاً طبیعی است. هنگامی که در وضعیت های آزاردهنده قرار می‌گیریم، مورد ظلم قرار می گیریم یا نادیده گرفته می‌شویم یا رفتار ناعادلانه‌ای با ما می‌شود، خشم را حس می‌کنیم.

خیلی از اوقات ما نمی دانیم این خشم را چگونه بروز دهیم بنابراین باعث رفتارهای پرخاشگرانه در ما می شود که عصبانیت نام دارد.

با توجه به این که بعد از مدتی، متوجه خواهیم شد که حرف هایی که زده ایم یا برخورد هایی که انجام داده ایم، چیزی جز ضرر ندارد، باید بتوانیم خشم خود را مدیریت کنیم.

کنترل خشم مهارتی است که به ما کمک می کند تا روابط دوستانه یا کاری خود را همواره حفظ کنیم و آنها را از هر خطری محفوظ بداریم.

البته در برخی از موارد، این عصبانیت و خشم می تواند، نشان افسردگی باشد که در این حال بهتر است که با مشاور در ارتباط باشیم تا راه کارهای مناسب را در پیش پای شما بگذارد؛ اما در صورتی که خودتان قادر به کنترل و مدیریت ذهن خود هستید، بهتر است که از روش های ساده و کاربردی کنترل خشم بهره ببرید.

مثلا تا می توانیم باید بخندیم؛ خنده می تواند ذهن ما را از فکر کردن به علت عصبانیت دور کند و باعث آرامش و شادابی ما شود.

با توجه به توضیحات داده شده، امیدواریم که به شما در مسیر کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری، کمک کرده باشیم. در صورتی که به مشاوره و راهنمایی بیشتر نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره هم اندیشان در ارتباط باشید. مشاوران ما آماده ارائه خدمات مشاوره و پاسخ گویی به سوالات شما هستند. برای کسب اطلاع با شماره 02191023933 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا مدیتیشن در کنترل خشم، عصبانیت و پرخاشگری نقش دارد؟

بله؛ مدیتیشن در آرام کردن ذهن و کنترل آن نقش بسیار زیادی دارد. با مدیتیشن می توانید همواره ذهن خود را در کنترل داشته باشید و اجازه ورود افکار منفی را ندهید.

آیا ورزش می تواند در کنترل خشم به ما کمک کند؟

ورزش در هر حالی برای سلامت روح و روان مفید است. پیاده روی، دوچرخه سواری، ضربه توپ و یا کیسه بکس از مواردی است که باعث تخلیه انرژی شده و برای آرامش ذهن و روان مفید هستند.

چه زمانی برای کنترل خشم و عصبانیت به مشاور مراجعه کنیم؟

دریافت مشاوره در تمام زندگی، یک یار کمکی است که می تواند به سلامتی روح و روان کمک کند. در هر زمانی که احساس کنید به مشاوره نیاز دارید، می توانید برای دریافت آن اقدام کنید. مشاور می تواند به شما کمک کند که در مقابل علل عصبانیت، موانع و ناکامی ها، بهترین تصمیم را بگیرید.

چگونه می توانیم خشم را به یک کار مفید تبدیل کنیم؟

شما می توانید در زمان خشم و عصبانیت، یک کار خلاقانه انجام دهید. انجام نقاشی، خطاطی، باغبانی، شعر و… از جمله مواردی هستند که می توانند از شدت خشم بکاهند و البته خشم را به یک کار مفید تبدیل کنند.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره