تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

تاثیر اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

تاثیر اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

یکی از مواردی که ممکن است ازدواج را با چالش های بسیاری روبرو کند، اختلاف سطح تحصیلات در بین زن و مرد است. در واقع اختلاف سطح تحصیلات می تواند یک نوع اختلاف فرهنگی نیز محسوب شود. زمانی که اختلاف سطح تحصیلات بین زن و مرد زیاد باشد، آنها در برابر موضوعات مختلف درک و دیدگاه های متفاوتی خواهند داشت.

تفاوت در دیدگاه ها در برخی از مواقع ممکن است به اختلاف نظرهای عمیق در بین آنها منجر شود و این اختلاف نظرها ممکن است که باعث بر هم خوردن رابطه و پایان ازدواج شوند. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، توصیه می کنیم که این مقاله را حتما بخوانید.

چرا اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج مهم است؟

معمولا زمانی که سطح تحصیلات یک مرد بیشتر از زن است، مشکلات چندانی ایجاد نمی شود. بسیاری از زنان با مدرک دیپلم با مردانی که تحصیلات لیسانس یا بالاتر دارند، زندگی می کنند و مشکلی نیز ایجاد نمی شود؛ اما اگر این موضوع برعکس باشد، مردان بسیار سخت تر با موضوع کنار می آیند و این باعث اختلاف نظرهای فراوان خواهد شد.

علت این موضوع می تواند این باشد که مردان با توجه به ویژگی های شخصیتی که دارند، دارای خصوصیاتی مانند قدرت طلبی، برتری جویی و سلطه طلبی هستند و این خصوصیات به مردان اجازه نمی دهد که زیر بار دیدگاه ها و نظرات همسران خود بروند. اغلب آنها همسری با سوادتر را نمی توانند درک کنند.

با این وجود ممکن است که برخی از زنان نیز از چنین خصوصیاتی برخوردار باشند؛ اما معمولا مردان بیشتر این ویژگی ها را دارند و به همین دلیل توصیه می شود که مردان حدالامکان با زنانی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، ازدواج نکنند.

عواقب اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج کدامند؟

زمانی که در بین زن و مرد اختلاف در سطح تحصیلات وجود داشته باشد و آنها نتوانند با این موضوع سازگار شوند، مشکلات متعددی برای زندگی مشترک آنها ایجاد خواهد شد.

از مهم ترین عواقب اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش احتمال طلاق

زمانی که اختلاف سطح تحصیلات وجود داشته باشد، به ویژه زمانی که سطح تحصیلات یک زن بیشتر از مرد است، احتمال رسیدن به پایان خط و طلاق افزایش می یابد؛ زیرا این زوجین معمولا برداشت ها، دیدگاه ها و سبک زندگی متفاوتی نسبت به هم دارند و همین تفاوت ها باعث می شود که نتوانند همدیگر را به خوبی درک کنند. در بین این دو نفر سازگاری کاهش یافته و زندگی مشترک آنها به سمت نابودی می رود.

عواقب اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج کدامند؟

  • مشکل در تربیت فرزندان

معمولا در اختلافات بین زن و مرد، فرزندان بیشتر از هر کسی آسیب می بینند. زمانی که زن و مرد سطح تحصیلات متفاوتی دارند، هر کدام دوست دارند به سبک خود فرزندشان را تربیت کنند و این باعث دوگانگی تربیت فرزندان می شود.

کودکانی که چنین والدینی دارند، دچار دوگانگی و سردرگمی شده و نمی توانند هویت خود را به درستی شکل دهند.

  • افزایش سوء تفاهم ها

اختلاف سطح تحصیلات در بین زن و مرد باعث می شود که سوء تفاهم ها در بین این افراد افزایش یابد. در برخی از مواقع ممکن است که کسی که سطح تحصیلات پایین تری دارد، احساس حقارت کرده و نسبت به رفتارهای همسرش حساس شود.

در حالیکه شاید اصلا چنین تصوراتی واقعیت نداشته باشد؛ اما ممکن است که او هر لحظه فکر کند که از طرف همسرش تحقیر و سرزنش می شود.

عدم اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

زمانی که زن و مرد هر دو تحصیلات برابری دارند، می توانند در موارد مختلف دیدگاه ها و نظرات یکسانی داشته باشند.

از مهم ترین مزایای سطح تحصیلات یکسان در ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تربیت فرزندان اشتراکات بیشتری دارند

زمانی که زن و مرد هر دو تحصیلات یکسانی دارند، با توجه به نگرش ها و دیدگاه های نزدیگ به هم، برای تربیت فرزندانشان اهداف مشترک زیادی خواهند داشت؛ بنابراین می توانند کودکان خود را بهتر تربیت کنند و کودکان نیز از همان ابتدا هویت منسجمی پیدا می کنند.

  • احساس رضایت و شادی در زندگی زناشویی بیشتر است

در زندگی مشترکی که اختلاف نظرها به حداقل برسد و هر دو نفر حرف های مشترک زیادی داشته باشند، احساس رضایت و شادمانی نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین سطح تحصیلات یکسان می تواند باعث رضایت و شادی در زندگی زناشویی شود.

  • فرزندان از نظر تحصیلی وضع بسیار بهتری دارند

والدینی که با یکدیگر به درک خوبی رسیده اند، می توانند برای فرزندان خود و تحصیلات آنها وقت بیشتری بگذارند. زمانی که والدین هر دو در یک سطح تحصیلات هستند، فرزندان با آرامش بیشتری به تحصیلات خود مشغول خواهند شد و از سواد و دانش والدین نیز بهره مند خواهند شد.

  • اختلاف نظرها بسیار کمتر است

در بین زوج هایی که سطح تحصیلات یکسانی دارند، اختلاف نظر، سوء تفاهم و… بسیار کاهش یافته و آنها با توجه به دانسته های مشترک خود، در بسیاری از موارد با یکدیگر هم نظر خواهند بود که این مسئله برای تداوم زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد و باعث یک زندگی پایدار شده و همراهی هر دو طرف را در پی خواهد داشت.

چگونه با وجود اختلاف سطح تحصیلات ازدواج موفقی داشته باشیم؟

چگونه با وجود اختلاف سطح تحصیلات ازدواج موفقی داشته باشیم؟

همان طور که قبلا اشاره شد، یکی از بزرگترین دلایل در ایجاد چالش ها در ازدواج با اختلاف سطح تحصیلات، ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی همچون سلطه طلبی است. افرادی که تصمیم دارند با یک فرد که سطح تحصیلات بالاتر یا پایین تری دارد، ازدواج کنند، باید قبل از هر چیز با یک مشاور صحبت کنند.

این افراد باید تمامی جوانب را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند و بتوانند برخی از خصوصیات اخلاقی خود را تحت کنترل درآورند تا در آینده و در زندگی مشترک در برابر سطح سواد بالای همسر خود، احساس حقارت نکنند و یا برعکس در برابر سواد پایین همسر خود، احساس خود برتر بینی نداشته باشند.

مشاور به هر دو طرف کمک می کند تا با این مسئله در همان ابتدا کنار آمده و با چشمانی باز تصمیم درست را بگیرند. در صورتی که این دو نفر بتوانند از همان ابتدا با این اختلاف کنار بیایند، می توانند زندگی بسیار خوبی را شروع کنند.

سخن آخر

یکی از مواردی که می تواند زندگی مشترک را با چالش های جدی مواجه کند، مسئله اختلاف سطح تحصیلات بین زن و مرد است. معمولا زن و مردی که از نظر سطح تحصیلات با یکدیگر اختلاف دارند، نمی توانند به خوبی همدیگر را درک کرده و در بسیاری از موارد دیدگاه های متفاوتی خواهند داشت.

اختلافاتی که از اختلاف سطح تحصیلات شروع شود، می تواند باعث مشکلات بزرگی شده و زندگی مشترک را به طلاق بکشاند؛ بنابراین توصیه می شود که همه افراد برای داشتن یک ازدواج موفق، مشاوره دریافت کنند تا با آگاهی کافی یک زندگی خوب و سالم را شروع کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چالش ها و عواقب تاثیر اختلاف سطح تحصیلات در زندگی مشترک آشنا کنیم؛ در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتری داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در هم اندیشان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا حتما باید زن و مرد سطح سواد یکسان داشته باشند؟

خیر، بهتر است که سطح تحصیلات یکسان بوده یا سطح تحصیلات مرد بیشتر باشد؛ اما الزامی برای این امر نیز وجود ندارد؛ معمولا زوج هایی که بتوانند به درک و سازگاری برسند با اختلاف سطح تحصیلات نیز زندگی موفقی خواهند داشت.

اختلاف سطح تحصیلات چه تاثیری در فرزندان خواهد داشت؟

زمانی که اختلاف در سطح تحصیلات بیشتر باشد و زن و مرد از دو فرهنگ و دیدگاه کاملا جدا باشند؛ ممکن است که هر کدام برای تربیت فرزند سبک خاصی را انتخاب کنند که این مسئله بر روی شخصیت و هویت فرزندان تاثیرات مخربی خواهد داشت.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره