تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

مهریه چقدر باشه خوبه؟ + باید ها و نباید های مهریه

مهریه چقدر باشه خوبه؟ + باید ها و نباید های مهریه

ما در اینجا هستیم که به شما بگوییم مهریه چقدر باشه خوبه؟ + باید ها و نباید های مهریه را به شما بیاموزیم. اطلاعاتی که ما اینجا در اختیار شما قرار می دهیم حاصل سال ها تجربه کاری در تیم مشاوره خانواده هم اندیشان می باشد. پس با ما همراه باشید تا بدانید مهریه چقدر باشه خوبه؟ + باید ها و نباید های مهریه را بیاموزید.

مهریه چیست؟

در ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که مهریه چیست؟ مهریه در واقع حقی مشخص و معین است که در هنگام ازدواج قبل برای خانم ها تعیین می گردد. مهریه معمولا به گونه ای مشخص می گردد که ارزش مالی داشته باشد.

مثل طلا، سکه، خانه، پول نقد و… مهریه به عنوان یک پشتوانه امن برای خانم ها مشخص می گردد. خانم هر زمانی که بخواهد می تواند مهریه را از همسر خویس دریافت کند.

مهریه قبل از خواندن صیقه محرمیت میان زوجین مشخص می گردد. مهریه با توافق خانواده ها و زوجین مشخص شده و سپس به ثبت می رسد. شرعی و حقوقی دو شاخصه مهم هستند که در زمان تعیین مهریه باید مشخص شوند.

سقف مطالبه مهریه چقدر است؟

ماده 22 قانون خانواده درباره مهریه بطور مفصل به گفتگو پرداخته است. مطالبه این مطلب مهریه مناسب 110 سکه تمام بهار آزادی است. البته شخص می تواند میزان مهریه خود را بیشتر از این نیز بگذارد. اما زمانی که میزان مهریه بیشتر از 110 سکه باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج خواهد بود.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مرد موظف است مهریه خانم را هر زمانی که می خواهد برای او فراهم سازد. اما زمانی که مرد نتواند مهریه خانم را پرداخت کند کار به دادگاه کشانده می شود.

در دادگاه وضعیت مالی مرد مثل درآمد و اموال او همگی بررسی می شوند. در صورتی که فرد بتواند مهریه را پرداخت کند برای او قسط بندی خواهد شد. در غیر اینصورت مرد به زندان می رود.

سقف مطالبه مهریه چقدر است؟

آیا سقف مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه است؟

میزان سقف مطالبه مهریه به سه صورت مشخص می گردد:

  • مهریه بیشتر از 110 سکه باشد : در این حالت ابتدا مرد موظف است 110 سکه که مجاز می باشد را پرداخت کند. پس از آن مرد به دادگاه کشانده می شود و شرایط مالی وی بطور کامل بررسی می گردد. حال دیگر دادگاه تصمیم می گیرد که آقا زندان شود یا خیر.
  • مهریه کمتر از 110 سکه باشد : در اینصورت مرد موظف است که تمام مهریه خانم را پرداخت کند.
  • مهریه 110 سکه باشد : در اینصورت نیز آقا باید تمام 110 سکه را بتواند به خانم پرداخت کند.

خطرات تقبل مهریه سنگین

طبق تجربیات تیم مشاوره خانواده هم اندیشان زمانی که آقایان تصمیم به ازدواج می گیرد در بسیاری از مواقع مهریه را یک چیز مزخرف می دانند. آنها در این شرایط می گویند که چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته است.

مردان در دوران عقد و نامزدی کاملا بی باک هستند و نمی دانند که خطرات تقبل مهریه سنگین چیست. ما در اینجا به شرح این موضوع می پردازیم.

  1. زندگی های امروز مدام در حال دگرگون شدن هستند؛ بطوری که دیگر از جامعه مذهبی به دور شده و گرفتار زندگی مدرن شده ایم. این مدرن بودن یکی از عوامل تعیین مهریه سنگین است. متاسفانه باید به این موضوع پرداخت که چشم و مهم چشمی در میان خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است.

دختر خانم ها در زمان ازدواج برای آنکه بتوانند در میان خانواده، فامیل و دوستان احساس سر بلندی و باارزشی کنند مهریه خود را سنگین می زنند. این چشم و هم چشمی ها میان خانم ها سبب شد تا میزان مهریه در بین سال های اخیر سرسام آور باشد.

  1. مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران طلاق تنها حق مرد است و می تواند هر زمانی که می خواهد مهریه همسر خود را پرداخت کند و از وی جدا شود. اما این وضعیت برای خانم ها صدق نمی کند. آنها حق طلاق ندارند و تنها با حضور در دادگاه و شرح زندگی خویش بصورت قاضی می توانند حق طلاق را دریافت نمایند.

آقایان می توانند در هر زمانی و در هر برهه ای از زندگی خویش همسر خود را طلاق داده و مجددا ازدواج نماید. اما این امکان برای خانم ها وجود ندارد و آنها نمی توانند در هر زمان که خواستند از همسرشان جدا شوند. از این رو قوانین جمهوری اسلامی مهریه را به عنوان پشتوانه برای خانم ها مشخص کرده است.

خطرات تقبل مهریه سنگین

  1. مهریه های سنگین در میان زوجین سبب شده تا آنها نتوانند به راحتی جدا شوند. زمانی که آقا نتواند مهریه خانم را پرداخت کند مطابق خواسته های دادگاه به زندان افتاده و مدت طولانی از عمرش را در زندان سپری خواهد کرد.

دلایل انتخاب مهریه سنگین

در قسمت فوق به شما گفتیم که مهریه چقدر باشه خوبه. حال در این بخش کارشناسان تیم هم اندیشان برای شما دلایل انتخاب مهریه سنگین را گرد هم آورده اند. پس با همراه باشید تا بگوییم که دلایل انتخاب مهریه سنگین چیست؟

در سال های اخیر متاسفانه مهریه از مسیر اصلی که از زمان های پیش داشته است دور شده و وارد یک مسیر جدیدی شده است. اغلب خانم ها در جامعه ما فکر می کنند که در حق آنها ظلم شده است و می خواهند این ظلم را با استفاده از مهریه جبران کنند.

از سوی دیگر خانم ها همیشه دوست دارند در میان جمع ها از دیگر خانم ها بالا تر باشند و همین امر نیز یکی از دلایل انتخاب مهریه سنگین است. برخی از خانم ها ارزش خود را در مهریه می بینند. از این رو می گویند هر چه مهریه بالاتر باشد ارزش یک خانم نیز بیشتر است.

سخن آخر

در اینجا ما به شما گفتیم که مهریه چقدر باشه خوبه و بایدها و نباید های مهریه را به شما گفتیم. میزان استاندارد مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی می باشد. ما در اینجا به معایب و دلایل انتخاب مهریه سنگین نیز پرداختیم.

در صورتی که موارد فوق نتوانست به شما کمک کند و نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید تنها کافیست با مشاوران ما در مرکز مشاوره خانواده هم اندیشان تماس گرفته تا شما را در این عرصه راهنمایی کنید.

سوالات متدوال

چرا میزان استاندارد مهریه را با سکه مشخص می کنند؟

زیرا سکه هیچ گاه ارزش خود را از دست نمی دهد.

خانم ها چگونه می توانند حق طلاق داشته باشند؟

در صورتی که آقا بخواهد می تواند حق طلاق را به همسرش بدهد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره