تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

گاهی شرایط و موقعیت های مختلفی در زندگی همه ما پیش می آید که که با قرارگیری در این لحظات، درمانده می شویم؛ احساس ضعف می کنیم و نمی دانیم باید آن وضعیت چه کنیم و چه راه حلی برای خود بیابیم.

ما انسان ها در مواجهه با این شرایط و مواقع، سرشار از احساسات متناقض و هیجان می شویم و نمی توانیم درست تصمیم گیری کنیم!

ما در این مقاله سعی کرده ایم شرایطی را که ممکن است نیاز به مراجعه به روانشناس داشته باشید را مورد بررسی قرار داده، تا با اطلاع از این شرایط، بتوانید با کمک یک مشاور یا روانشناس مسیر زندگی خود را تغییر دهید؛ از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

در ادامه ما موقعیت هایی را برای شما بازگو می کنیم که برای حل آنها، می توانید از یک روانشناس کمک بخواهید.

زمانی که احساس افسردگی دارید و انگیزه ای برای زندگی ندارید

یکی از آسیب های درونی که ممکن است هر فرد حداقل برای یک بار در زندگی خود آن را تجربه کند، افسردگی است. این حالت روحی و روانی گاهی به صورت خفیف در افراد بروز می کند و امکان دارد اصلا فرد متوجه نشود که به افسردگی دچار شده است.

گاهی هم به صورت شدید است و تمام زندگی فرد را مختل می کند؛ به طوری که فرد به درستی نمی تواند شرایط زندگی خود را کنترل کند. در این شرایط نیاز است که شما مراجعه به روانشناس کنید تا علایم شما را بررسی کند و به شما کمک کند تا خود را از آسیب آن نجات دهید.

در زیر به چند مورد از علائم افسردگی اشاره کرده ایم:

  • نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید.
  • همیشه خسته اید و هیچ انگیزه ای برای انجام کارهایتان ندارید.
  • احساس پوچی می کنید.
  • اشتیاق و علاقه خود را برای کارهایی که دوست داشتید را از دست داده اید.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

می خواهید شغلی را انتخاب کنید یا ارتقا دهید

یکی دیگر از مواردی که بهتر است به روانشناس مراجعه کنید، زمانی است که قصد انتخاب شغلی را دارید یا می خواهید ارتقا شغلی بیابید.

در این زمان روانشناس می تواند با یک برنامه ریزی درست توأم با پیشرفت و ترقی برای شما و اینکه با طرح کردن سوالاتی از این قبیل که علاقه شغلی شما چیست، به شما کمک کند تا تصمیمات درستی درباره شغل آینده تان داشته باشید تا از صدمات احتمالی که امکان دارد برای شما پیش بیاید، جلوگیری کنید.

می خواهید عادت های مخرب و بد خود را ترک کنید

شاید شما یا یکی از اطرافیانتان از آن دسته افرادی باشید که اعتیاد به الکل، سیگار و مواد مخدر دارید، که همین مسئله باعث شده شما دچار اختلالات روانی شدیدی شوید و به همراه آن سلامت جسمی شما هم به خطر افتاده است.

همان طور که می دانید ترک این عادت ها با سرعت، سخت است و شما نیاز دارید به روانشناس مراجعه کنید تا او در ترک اصولی و درست عادت‌ها به شما کمک کند تا دوباره به این راه برگشت نکنید و یا آسیب جدی تری به خود وارد نکنید.

می خواهید به خودشناسی برسید

خودشناسی، یک تلاش آگاهانه برای شناختن خصوصیات ذاتی، ضعف ها و قدرت ها، علایق و ترس ها، خواسته ها و آرزوها و… است. یک روانشناس به شما در تشخیص این خصوصیات کمک می کند.

دچار نوسان خلقی شده اید

اگر دچار نوسان خلقی شده اید و در طول روز افکار منفی زیادی را تجربه می کنید، نشان می دهد روان شما دچار ناراحتی شده است و باید برای درمان آن به روانشناس مراجعه کنید.

ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشید

مسائل و مشکلات خانوادگی همیشه وجود دارند. فرزندان به دلیل تفاوت نسلی که با پدر و مادر خود دارند، ممکن است از درک همدیگر عاجز بمانند و در نتیجه روابط پرتنشی در خانه حکمفرما باشد.

گاهی این مشکلات به حدی جدی می شود که سازگاری بین اعضای خانواده از بین می رود و مشکلات حادتری را به وجود می آورد، که از کنترل خانواده خارج می شود. این مشکلات ممکن است از دوران کودکی فرزندان و یا حتی خود والدین نشأت گرفته باشد!

بنابراین مراجعه به روانشناس می تواند بسیار کمک بزرگی باشد تا این مشکلات ریشه یابی شده و منشا این رفتارها را بررسی شده و راه حل هایی ارائه شود تا دوباره با این قبیل مسائل روبرو نشوید.

مراجعه به روانشناس

با مرگ یک عزیز روبرو می شوید

مرگ عزیزان، از آن دسته مسائلی است که همه ی ما بدون شک با آن روبرو می شویم؛ اما بستگی به شما دارد که با این مسئله چگونه برخورد کنید.

این اتفاق برای بعضی از افراد به این صورت است که زندگی عادی آنها از کنترل خارج می شود و باعث بروز افسردگی، ناراحتی های ذهنی، روانی و آزردگی خاطر می شود که تا مدت‌ها با آن درگیر می شوند.

این درد و رنج می تواند در آنها خو بگیرد و آنان را دچار افسردگی شدید کند. در چنین مواقعی بهترین راه حل مراجعه به روانشناس است، که بتواند با این مسئله کنار بیاید و دوباره زندگی کند و متوجه شود زندگی بدون این عزیزان همچنان ادامه دارد.

وسواس دارید

یکی از آزار دهنده ترین اختلالاتی که بعضی از افراد با آن درگیر هستند، وسواس فکری یا همان OCD است، که موجب پریشانی، اضطراب و افسردگی در فرد می شود.

افرادی که با این اختلال مواجه هستند، اگر به موقع مراجعه به روانشناس نداشته باشند، ممکن است زندگی آن ها از حالت عادی خارج شود و دچار مشکلات حادی شوند!

 با مسائل دیگری روبه رو هستید

مراجعه به روانشناسان، می تواند علل و شرایط دیگری مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • تغییرات بزرگی مانند ازدواج، بچه دار شدن، مهاجرت و… در زندگی شما اتفاق می افتد.
  • برای فراموش کردن اتفاق های ناگوار، به مشروبات الکل روی می آورید.
  • دچار فوبیا هستید.
  • اضطراب و استرس شدیدی دارید.
  • دچار مشکلات جنسی شده اید.
  • اتفاق بدی برایتان افتاده که نمی توانید با آن کنار بیایید.
  • احساس تنهایی می کنید.
  • دچار بیماری های روان تنی شده اید.
  • افت تحصیلی را تجربه می کنید.

چرا باید مراجعه به روانشناس را جدی بگیریم؟

در برخی موارد افکار خطرناکی مانند خودکشی کردن به سراغ فرد می آید، که در نظر اول ممکن است تنها فکر و خیال به نظر آید، اما یک روانشناس می تواند به موقع مشکل فرد را شناسایی کند و از یک خودکشی جلوگیری کند.

چرا مردم به روانشناس مراجعه نمی کنند؟

بعضی از افراد از مراجعه به روانشناس خودداری می کنند؛ این موضوع دلایل مختلفی دارد که در ادامه به چند مورد از آنها می پردازیم.

اطلاعات کافی در رابطه با کار روانشناس ندارند

این گروه از افراد همیشه فکر می کنند که روانشناس نمی تواند گره ای از مشکل آن ها را باز کند و نمی تواند راه حلی ارائه دهد، که این تصورات به علت عدم شناخت و آگاهی مردم از تخصص روانشناس است.

چرا مردم به روانشناس مراجعه نمی کنند؟

هزینه های درمان زیاد است

دسته ای دیگر از افراد هستند که می گویند هزینه درمان بسیار بالا است، اما باید بدانند که روانشناسان شغل حساسی دارند و تشخیصی به موقع آنها می تواند بسیاری از مشکلات و اختلالات روحی و روانی را درمان کند و کار به جای باریک نکشد.

می ترسند به آن‌ها برچسب روانی بزنند

در جامعه ما با این همه پیشرفت علم، اما هنوز به افرادی که نزد روانشناس می روند، برچسب های نادرستی می زنند که این مسئله می تواند باعث جلوگیری از مراجعه به روانشناس در افراد شوند.

اما بدانید، فرهنگ درست مشاوره رفتن در جامعه سبب می شود که اختلالات زیادی در افراد درمان شود و این به سلامت روانی جامعه کمک می کند.

به روانشناس چه بگوییم؟

  • در مورد مشکلات و دغدغه های خود صحبت کنید.
  • در صورتی که افکار خودکشی به سراغ شما می آید، روانشناس را در جریان بگذارید.
  • تغییرات روحی و فیزیکی اخیر خود را بیان کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید، آن را به مشاور اطلاع دهید.

به روانشناس چه بگوییم؟

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کرده ایم شرایط بدی را که ممکن است با آن مواجه شده باشید و احساس درماندگی کنید را برایتان بازگو کنیم و بگوییم به چه علت در این مواقع باید با مراجعه به روانشناس، مشکل خود را حل کنید و اینکه چرا بعضی از افراد از رفتن به نزد روانشناس اجتناب می کنند را مورد بررسی قرار دادیم.

مراجعه به یک روانشناس، کمک شایانی به ریشه یابی مشکلات و درمان اختلالات روانی در شما و عزیزانتان می کند؛ در نهایت منجر به تجربه زندگی شاد و استاندارد برای شما خواهد بود.

اگر نیاز به مشاور دارید و به علت مشغله نمی توانید از مشاوره حضوری بهره ببرید، ما مشاوره تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم. مرکز مشاوره هم اندیشان با اتکا به مشاوران برجسته خود، می تواند در حل مسائل به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره تلفنی از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

درمان روانشناسی معمولا چه مدت طول می کشد؟

این موضوع معمولا به میزان حاد بودن اختلال شما بستگی دارد و روانشناس تشخیص می دهد چه مدت باید این روان درمانی را ادامه دهید.

آیا افسردگی در میان جوان ها یا مسن تر ها یک مسئله عادی است؟

افسردگی ممکن است که در همه سنین حتی در کودکان هم بروز کند. مراجعه به روانشناس در اولین فرصت می تواند سبب جلوگیری از افسردگی شدید شود.

برای مقابله با فوبیا چه باید کرد؟

حتما باید به یک روانشناس ماهر مراجعه کنید تا به کمک آن بتوانید نوع فوبیای خود را تشخیص دهید و با آن به روشی اصولی روبرو شوید.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره