تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

نحوه برخورد با کودک غرغرو

نحوه برخورد با کودک غرغرو

یکی از مهمترین مشکلاتی که والدین بطور اساسی با آن درگیر می باشند نحوه برخورد با کودک غرغرو می باشد. غرغرو بودن یکی از بدترین عادت های است که در بین کودکان از سن 4 سالگی خود را نمایان می کند. همانطور که در جامعه کنونی می بینید بسیاری از بزرگسالان نیز درگیر این مشکل هستند و نمی توانند در زندگی پیشرفتی داشته باشند. از این رو این مشکل مهم باید در سن کودکی حل شوند تا در بزرگسالی سبب عدم پیشرفت فرد نگردد.

در بسیاری از موارد پیش آمده است که کودکان بدون هیچ دلیل معقولی شروع به گریه و غر زدن می کنند. بطوری که پدر و مادر نمی دانند باید با فرزند خود چکار کنند. در برخی از موارد والدین در مقابل خواسته های کودکان مقابله می کنند و در گاهی دیگر نیز مهربانی و روی خوش را پیشه قرار داده تا از دست غر زدن کودکان رهایی یابند.

در بین گیر و گدار زندگی گاهی پیش می آید که فرد در میان مشکلاتش کم آورده و به غر زدن روی می آورد. این مشکل اساسا می تواند ریشه در کودکی افراد داشته باشد. حال ما در هم اندیشان با بررسی و پژوهش فراوان به راه حل هایی دست یافته ایم که به شما می آموزد چگونه با چالش غر زدن کودک دلبندتان چکار کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کودک غر زدن را از کجا یاد می گیرد؟

شاید برای شما هم مانند بسیار دیگری از والدین این موضوع سوال برانگیز باشد که کودک غر زدن را از کجا یاد می گیرد؟ در پاسخ این سوال باید گفت کودکان از همان ابتدای تولد یاد می گیرند که خواسته های خود همانند اسباب بازی مورد علاقه شان، غذای باب میل شان، فرد مد نظرشان و… را توسط جیغ و گریه به دست آورند.

البته بهتر است قبل از آنکه کودک را مقصر این چالش بدانیم نگاهی نیز به خودمان بیندازیم. زیرا کوچک ترین رفتار ها و اخلاق های والدین بروی کودک تاثیر مستقیم می گذارد. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که کودکان رفتار شما را می بینند و آنها را بطور کامل تکرار می کنند.

در بیش از 90 درصد موارد والدین زمان دیدن غر زدن کودکشان خواسته آنها را سریعا برآورده می کنند تا دیگر مجبور به غر شنیدن نباشند. اما در برخی از مواقع پدر و مادر به آرامی و ملایمت با فرزند خود که این دقیقا راه حل برطرف کردن این چالش است.

راهکار های مقابله با غر زدن کودک

حال در این بخش راهکار های مقابله با غر زدن کودک را برای شما ارائه می کنیم تا بتوانید در چنین مواقعی چگونه با فرزندتان برخورد کنید.

فریاد زدن ممنوع

بسیار طبیعی است که با غر زدن و گریه کردن کودک شما عصبی شوید و در هنگام عصبانیت بخواهید بر سر او فریاد بزنید. اما این را در نظر داشته باشید که فریاد زدن ممنوع است. در چنین شرایطی ابتدا چند نفس عمیق بکشید تا بتوانید با آرامش با فرزند دلبندتان به گفتگو بپردازیم. پس از آن به آرامی و ملایمت دلیل رد شدن خواسته اش را برای او توضیح دهید. در صورت تمایل فرزندتان می توانید او را نیز در آغوش بگیرید تا همه چیز به راحتی و با آرامش حل شود.

نیازهای عاطفی فرزندتان را فراموش نکنید

روی حرف هایتان ثابت باشید

هیچ وقت نباید با غر زدن کودکتان نظر یا حرف خودتان را تغییر دهید. در صورت تغییر حرف شما کودک دیگر دست از غر زدن برنخواهد داشت و به محض خواستار شدن هر چیزی غر خواهد زد. پس هرگز کنار نکشید تا فرزندتان بتواند به خواسته اش دستیابد. اگر غر زدن او شما را عصبی می کند بهتر است کودک را در اتاقش تنها بگذارید و خود را به نوشیدن یک چای دعوت کنید.

نیازهای عاطفی فرزندتان را فراموش نکنید

نیازهای عاطفی فرزندتان باید برای شما همیشه در اولویت باشد. در زندگی روزمره با پختن غذا، خرید، تمیز کردن خانه و… گاها والدین از فرزندان دور می شوند. در حالی که فرزند شما حتی اگر تمام روز را با او مشغول بازی باشید باز هم نیازمند عشق و محبت شما است. از این رو در برخی از مواقع کودکان غر می زنند زیرا نیاز دارند که شما به آنها توجه کنید.

کودکان خیلی کم شاید به شما بگویند که مرا بغل کن یا مرا ببوس. آنها خواسته های عاطفی خود را با غر زدن به شما نشان می دهند.

مثلا زمانی که از خرید به خانه برمی گردید بجای آنکه مشغول جایگذاری وسایلی که خریده اید باشید به این نکته دقت کنید که کودک شما چند ساعت را تنها بودن و حالا به محبت و عشق شما نیاز دارد. پس فورا به کنار او بروید کمی به او عشق بورزید و سپس با کودک تان وسایل خریداری شده را در جای مناسب خود قرار دهید.

شما می توانید همانند دوستانتان بنشینید و با فرزندتان چای میل کنید و درباره روزمرگی های خودتان به گفتگوی بپردازید.

حفظ آرامش در زمان غر زدن کودک

می دانیم که حفظ آرامش در زمان غر زدن کودک کار بسیار سخت و مشکلی است. اما شما مجبور هستید که به عنوان والدین فرزندتان آرامش تان را بطور کامل حفظ کنید.

برای حفظ آرامش راهکار های زیر به شما پیشنهاد می گردد:

  1. کشیدن چند نفس عمیق می توانید به حفظ آرامش شما کمک بزرگی کند.
  2. نوشیدن یک لیوان آب نیز در حفظ آرامش بسیار موثر است.
  3. شما می توانید جهت حفظ آرامش چشم های خود را بسته و تا ده بشمارید.
  4. یوگا یکی از اصلی ترین و مهم ترین راهکار ها جهت حفظ آرامش و خونسردی می باشد.

هم درد کودک تان باشید

زمانی که والدین برای نحوه برخورد با کودک غرغرو به مرکز مشاوره هم اندیشان مراجعه می کنند اغلب به آنها گفته می شود که خود را به جای کودک تان بگذارید. برای یکبار هم که شده است به دنیا از دید کودکتان بنگرید.

مثلا زمانی که مشغول به تمیز کردن خانه هستید حتما نباید به کودکتان بگویید که الان کار دارم و فرصت بازی کردن با تو را نخواهم داشت. بهتر است زمان کوتاهی را با او به بازی کردن مشغول شوید و زمانی که او دیگر مشغول بازی بود به تمیز کردن منزل بپردازید.

سرگرم کردن کودک

کودکان در سن 2 تا 12 سالگی از بیشترین انرژی برای بازی کردن برخوردار هستند. مسلم است که تنها ماندن در خانه سبب خستگی و بی حوصله شدن کودک شما می گردد. در نتیجه کودک روی به غر زدن می آورد. پس بهتر است هر چند روز یکبار به عنوان تشویق یک کار خوب فرزندتان را به پارک یا شهر بازی ببرید تا بتواند بخوبی با کودکان هم سن خودش سرگرم شود.

آموزش برخورد صحیح

همانطور که در ابتدای نحوه برخورد با کودک غرغرو به شما گفتیم هرگز فراموش نکنید که  کودکان رفتار شما را می بینند و آن را تکرار می کنند. زمانی که کودک شما در حال غر زدن است به اون هرگز نگویید بس است دیگر از تو خسته شدم و… این رفتار کاملا ناشایست است و کودکان بلافاصله یاد می گیرند و در آینده همان حرف ها را تکرار خواهند.

سخن آخر

ما در اینجا به گفتگو درباره نحوه برخورد با کودک غرغرو پرداختیم و به شما گفتیم که چگونه باید با چالش غر زدن کودک تان کنار بیاید. در آخر نیز به شما می گوییم که در هر زمانی با فرزندتان با ملایمت و با آرامی برخورد کنید. برخورد متین و آرام شما رفته رفته سبب می شود تا کودک تان نیز از شما بیاموزد تا در مقابل خواسته ها و نیاز هایش به آرامی به گفتگوی بپردازد.

این نکته را هم بدانید که تغییر سبک و اخلاق فرزند شما با یک یا دو برخورد تغییر نخواهد کرد. اگر می خواهید فرزندتان عادت زشت غر زدن را برای همیشه کنار بگذارد لازم است که صبور باشید و تا مدت زمان زیادی مطابق مطالب گفته شده عمل کنید.

مشاوره روانشناسی و خانواده هم اندیشان هر آنچه که باید در رابطه با نحوه برخورد با کودک غرغرو بدانید را بطور کامل شرح داد. در صورتی که اطلاعات فوق نتوانستید مشکل شما و فرزندتان را برطرف کنید می توانید با مشاوران ما تماس گرفته و مشکل خود را بطور کامل شرح کنید تا مناسب ترین راه حل را جهت مقابله با مشکل در مقابل شما قرار دهند.

سوالات متداول

نقش پدر در تربیت فرزند چیست؟

پدران نقش بسیار بزرگی در تربیت فرزندان دارند. اما به دلیل مشغله کاری نمی توانند زمان زیادی را با کودکان خود بگذارند. پدران باید در تمامی مشکلات مربوط به فرزندشان با همسر خود هم نظر باشند و به هیچ عنوان به مقابل کودک شان درباره شیوه درست تربیت او به گفتگو بپردازند.

آیا می توان زمان انجام کارهای روزمره از فرزندان کمک گرفت؟

بله شما می توانید در حین انجام کارهای منزل نیز هم از کودک تان کمک بگیرید و هم او را سرگرم کنید. مثلا بگویید من می خواهم غذا بپزم می توانی بیای و کمک من باشی و هم می توانید بیای و در کنار من با عروسکت بازی کنی.

آیا ممکن است مشکل غر زدن کودکان به بزرگسالی نیز کشیده شود؟

بله بسیاری از بزرگسالان که امروز به دلیل غرغرو بودن نتوانسته است جایگاه شغلی و زندگی متاهلی خوبی را تجربه کنند ریشه در کودکی آنها دارد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره