تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

مشاوره ازدواج قبل از ازدواج

دریافت خدمات مشاوره ازدواج از بهترین و متخصص ترین مشاورین کشور

انتخاب یار و شریک زندگی، یکی از تصمیمات مهم در زندگی هر شخصی به شمار می ‌رود.

در ایران چون رابطه جنس مخالف با یکدیگر محدود است؛ شناخت درستی از ساختار ذهنی و رفتاری جنس مخالف وجود ندارد؛ بنابراین غالبا جوانان هنگام تعیین ملاک و معیارهای اولیه زندگی، دچار اغراق خواهند شد.

روانشناسان و مشاوران سعی دارند با آموزش های مهارت های زندگی در تعیین چهارچوب ‌ها و استاندارد های یک زندگی آرام، به مردم کمک کنند.

مراجعه به مشاور و انجام مشاوره ازدواج، یکی از ضروری ‌ترین کارهایی است که یک فرد در شرف ازدواج باید انجام دهد. یک مشاور ازدواج با مشخص کردن نقاط تاریک و روشن زندگی، به شخص کمک می کند که با آگاهی به پیشواز شروع فصل جدیدی از زندگی خویش برود.

در ادامه شما را دعوت می کنیم تا با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید و آگاهی های لازم نسبت به ضرورت مشاوره قبل از ازدواج را کسب نمایید.

مشاور ازدواج چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

مشاور ازدواج به شما و شریک زندگیتان کمک می ‌کند تا تمام موانع پیش رو در آینده را بشناسید. قاعدتا مشورت گرفتن از فردی دانا و متخصص و بدون جبهه گیری در هیچ موضوعی، به شما کمک می ‌کند تا شما بدون داشتن تعصب درباره انتخابتان تامل کنید.

یک مشاور به طرفین کمک می کند تا همدیگر را بهتر بشناسند و همچنین زندگی مشترک خود را به بهترین شکلی برنامه ریزی کنند. مشاوران ازدواج با دانش و تجربه ای که کسب می کنند، می توانند در بسیاری از تصمیم گیری های سرنوشت ساز زندگی، بخصوص ازدواج، کمک شایانی کرده و موثر واقع شوند.

این مشاوران، غالبا روانشناسان زبده ای بوده اند که گرایش مشاوره ازدواج را برای تحصیل و کسب تخصص انتخاب کرده ‌اند؛ لذا مشورت با این افراد و پی بردن به نقاط مبهم هر تصمیم از فواید مراجعه به مشاور است.

مشاوره ازدواج چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

انواع مشاوره ازدواج

حقیقتا هر زندگی مشترکی دارای پستی و بلندی ‌های بسیاری است؛ گذر از این موانع و رسیدن به مرحله آرامش و سکون در زندگی، راه دشوار و طولانی در پیش دارد.

انتخاب درست یار و همراه مناسب، برای طی کردن این راه طولانی، یکی از مهم ترین تصمیماتی است که هر فرد باید در زندگی بگیرد؛ به همین دلیل افرادی با مطالعه در مورد زندگی ‌های مختلف و کشف مشکلات آنان و ارائه راه حل گذر از این موانع، در این امر مهم به مردم کمک می کنند.

به خاطر داشته باشید که مشاور ازدواج تنها به مرحله آشنایی، قبل از ازدواج و دوران نامزدی محدود نمی ‌شود. مهم ترین وظیفه مشاوران ازدواج، مربوط به مرحله بعد از ازدواج و کمک به پایداری یک زندگی سالم است.

در ادامه خلاصه ای از وظایف مشاور را در دو مرحله زندگی آورده ایم.

مشاوره قبل از ازدواج

در این مرحله، مشاور با انجام تست های روانشناسی و مصاحبه با طرفین، روشن سازی خط و مرزهای اخلاقی هر شخص و معلوم کردن انتظارات هر فرد از طرف مقابل، به مراجعه کننده کمک می‌کنند تا انتخاب درستی داشته باشد.

متاسفانه زوجین قبل از شروع زندگی، یکسری آرمان ‌ها و ایده‌آل ها را در ذهن خود می پرورانند؛ و فکر می ‌کنند همچون داستان ‌های عاشقانه، وجود علاقه به تنهایی به پایداری رابطه کمک می ‌کند.

دقت نمایید که شروع یک زندگی باید با در نظر گرفتن موارد بسیاری انجام شود و حقیقتاً برای داشتن یک زندگی مشترک موفق، تنها عشق کافی نیست. مواردی که در ادامه خدمتتان ارائه می شود، از مهم ترین مواردی است که باید قبل از ازدواج با نهایت دقت آن ‌ها را سنجید.

مواردی که قبل از ازدواج باید آنها را بسنجید، عبارتند از:

  1. سطح مالی و انتظارات مالی طرفین از یکدیگر و نحوه برخورد در هنگام مواجهه با مشکلات مالی
  2. ارتباط با دوستان و جامعه (داشتن مرز مشخص در نحوه ارتباطات، یعنی شخص تمایل دارد بیشتر اوقات خود را صرف دوستان خود نماید و یا تمایل دارد بیشترین مقدار از زمان خود را با شما شریک شود.)
  3. طبع و مزاج، رابطه جنسی و فانتزی های جنسی (مهم ترین موردی که باید زوجین به صراحت در مورد آن حرف بزنند، انتظارات جنسی از طرف مقابل است؛ چرا که این مورد یکی از دلایل اصلی طلاق در جامعه ایران بیان شده است.)
  4. ارتباطات خانوادگی و نحوه معاشرت با آن ‌ها
  5. برنامه ‌ریزی برای آینده
  6. تعداد فرزندان
  7. روحیه فرد (درون گرایی، برون گرایی، میانگرایی و خلق و خوی شخص در ارتباط می ‌تواند به کمیت و کیفیت یک رابطه تاثیر به سزایی داشته باشد.)

علت اهمیت مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

علت اهمیت مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

شاید برایتان مسخره به نظر بیاید که قبل از ازدواج، نیازی به این همه سخت گیری نیست؛ و در طی زندگی زوجین می ‌توانند با مشورت با یکدیگر مشکلات ریز و درشت خود را حل کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که اگر برخی مرزها، از همان ابتدا مشخص نگردد، در طول زندگی مشکلات عدیده بسیاری را برایتان به وجود خواهد آورد.

به عنوان مثال اگر شما قبل از شروع زندگی با شریک زندگی خود، در مورد نحوه ارتباط با والدین به توافق نرسید، ممکن است در طول زندگی متوجه شوید که همسرتان تمایل دارد که با والدین خود زندگی کند؛ لذا حل کردن این تفاوت در طول زندگی، جنگ اعصاب بسیاری را برایتان به ارمغان خواهد آورد، و از همان ابتدا بر صمیمت شما و خانواده ها تاثیر می ‌گذارد.

همچنین نزدیک بودن به خانواده هر شخص، بر تربیت کودکان در آینده نیز تاثیر می گذارد که شما می بایست در مورد آن صحبت کرده باشید.

مشاوره بعد از ازدواج

هنگامی که یک زندگی از هیجانات اولیه خود عبور کرده و به آرامش رسید، شما متوجه خواهید شد که کم کم از آن عشق و شور آتشین خبری نیست و مشکلات شما را احاطه کرده ‌اند.

در این هنگام به جای مشاوره گرفتن از افراد ناآگاه و بی تجربه، والدین متعصب، دوست و رفیق ‌های ناوارد به مسئله ازدواج و…، باید به مشاوره ازدواج روی بیاورید.

مشاوره بعد از ازدواج

بهترین زمان مراجعه به مشاور، زمانی است که علائم و موارد زیر را در رابطه خود مشاهده کردید:

  1. زمان گفت و گوی شما به شدت کاهش پیدا کرده است و دیگر حرف مشترکی با همدیگر برای مکالمه ندارید.
  2. ارتباطات منفی شما از همدلی و همیاری تان پیشی گرفته باشد؛ یعنی در رابطه ‌تان بی اعتنایی، قضاوت زود هنگام، لحن گفتگوی تمسخر آمیز و…‌ مشاهده شود.
  3. هنگامی که شریک خود را فرد مناسبی برای درد دل کردن و صحبت از آینده نمی ‌دانید.
  4. پنهان کاری و فریب جای خود را به صداقت می دهد.
  5. وقتی که از نظر مالی با یکدیگر همدل نیستید.
  6. هنگامی که بخواهید خصوصیات اخلاقی همسر خود را تغییر دهید.
  7. تغییر پیدا کردن الگوی رابطه جنسی
  8. بحث ‌های شدید در مورد مسائل کوچک و کم اهمیت
  9. اختلاف نظرهای مداوم و بی دلیل

مراحل مشاوره پیش از ازدواج

این مشاوره به صورت انفرادی یا با حضور هر دو نفر برگزار می شود. در این جلسات که بین 5 تا 10 جلسه است، از افراد تست های شخصیت شناسی گرفته می شود و پس از آن برخی موارد بررسی می شود.

این موارد عبارتند از:

  1. بررسی معیارهای ظاهری از جمله جذابیت های جنسی، جذابیت های مشابهتی و مکملی
  2. بررسی معیارهای غیر ظاهری مانند ارزش های مذهبی، معنوی، مسائل اقتصادی، فرزند پروری و… است.

تست مشاوره پیش از ازدواج

در مشاوره قبل از ازدواج، از زوجین تست های شخصیت شناسی مانند تست نئو (NEO) و تست MMPI گرفته می شود تا میزان ویژگی های شخصیتی مانند مسئولیت پذیری، روان رنجوری، توافق پذیری و… آن ها را با هم سنجیده و در نهایت تشابه و تفاوت آن ها به همراه مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده با هم داشته باشند، مشخص شود.

تست مشاوره پیش از ازدواج

چرا باید به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟

در کمال تاسف، امروزه با کوچک ترین مشکلی که در زندگی هر زوجی به وجود می ‌آید، اولین راه حل آنان طلاق است.

هنگامی که زندگی در سراشیبی مشکلات و عدم سازگاری قرار می ‌گیرد، هر دو یار، به جای همراهی با یکدیگر و حل مشکلات، از زیر آنها شانه خالی می کنند و می ‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند.

به یاد داشته باشید که هر زندگی مشترکی قطعا دارای عدم تفاوت و سلیقه، ناملایمت ‌ها و ناسازگاری ‌ها خواهد بود؛ بنابراین شما باید برای حفظ رابطه ‌ای که به سختی به دست آورده ‌اید، نهایت تلاش خود را به کار بگیرید.

مراجعه به مشاور و گرفتن مشاوره ازدواج، از فردی خارج از گود و به دور از ارتباط تعصبی با طرفین، می ‌تواند به بازسازی زندگی تان کمک کند.

چرا باید به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟

سخن آخر

مشاوره پیش از ازدواج، یکی از مهمترین قدم هایی است که زوجین برای موفقیت در زندگی خود، برمی دارند.

در این جلسات زوجین علاوه بر شناخت دقیق همدیگر، به کمک مشاور ازدواج می توانند مشکلاتی را که در اثر تفاوت اخلاقی با آن روبه رو خواهند شد را، پیش بینی کنند و در صورت امکان قبل از وقوع آن را حل کنند.

در این مقاله تلاش ما بر این بود تا شما عزیزان را با اهمیت های مشاوره قبل از ازدواج، و تاثیرات شگرف آن در مسائل بعد از ازدواج آگاه سازیم. ما در مرکز مشاوره هم اندیشان با اتکا به مشاورین مجرب خود بخصوص در زمینه ازدواج، آماده ایم تا در خدمت شما باشیم و یاری رسان شما، در حل مشکلاتتان باشیم. برای همراهی و دریافت مشاوره، با مرکز مشاوره هم اندیشان تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

مشاور می ‌تواند یک زندگی را احیا کند؟

جواب به این سوال قطعا در حین مشاوره مشخص خواهد شد. هنگامی که زوجین مایل به ادامه زندگی با یکدیگر باشند و صرفا برای حل مشکلات به مشاوره ازدواج روی آورده باشند، می ‌توان امیدوار بود که مشاور و روانشناس بر رابطه آن ‌ها تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

مهم ترین فایده مراجعه به مشاور چیست؟

تشخیص الگوهای رفتاری و ریشه یابی مشکلات؛ برخی اوقات یک عدم تفاهم کوچک می ‌تواند ناخودآگاه و زنجیره ‌وار، مسبب ایجاد مشکلات بعدی شود.

مشورت گرفتن از مشاور گزینه بهتری است یا صحبت کردن با اطرافیان که اطلاعات بیشتری از زندگی طرفین دارند؟

قطعا صحبت کردن با افرادی که نظرهای شخصی شان بر روی حقیقت و قضاوت درست و به جا تاثیر می ‌گذارد و ممکن است این قضاوت ها و نظرات یک طرفه و با تعصب یکی از زوجین صورت بگیرد، کاری عاقلانه نیست. مشاور با شنیدن صحبت های دو طرف و با یاری از زوجین، به یک نتیجه واحد می رسد.

مشاوره چگونه می تواند به زوجین کمک کند؟

یافتن علت ایجاد اختلاف و حل آن، انگیزه دادن برای ادامه زندگی، ایجاد دیدگاهی متفاوت در برابر مشکلات و بررسی اختلافات و نحوه مقابله با آنان

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره