تخصصی مشاوره بگیرید برای هم اندیشی با بهتری مشاوران با ما تماس بگیرید
9099071985
مشاوره و روانشناسی خانواده هم اندیشان
0

عشق در نگاه اول (عشق در یک نگاه) چیست و دیدگاه روانشناسی نسبت به آن چیست؟

عشق در نگاه اول (عشق در یک نگاه) چیست و دیدگاه روانشناسی نسبت به آن چیست؟

شاید وقتی از زوج ها می پرسیم چطور شد که با هم ازدواج کردید؟ این را می شنویم “با نگاه اول فهمیدم که او نیمه گمشده من است.” عشق در نگاه اول یکی از اتفاق هایی است که می تواند برای هر انسانی رخ دهد.

وقتی کسی را برای اولین بار می بینید، علاقه شدیدی در خود حس می کنید گویی سال هاست او را می شناسید. یک نیروی کشش فوق العاده ای که با تمام لطافتش بسیار نیرومند است.

آیا این عشق می تواند به یک عشق ماندگار تبدیل شود؟ آیا این عشق است یا هوس؟ عشق از نظر روانشناسی چگونه است؟ عشق در نگاه اول چه نشانه هایی دارد؟ با مرکز مشاوره هم اندیشان در ادامه مقاله همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

نشانه های عاشق شدن در یک نگاه

اگر دچار عشق در نگاه اول شدید، به علایمی که در ادامه بیان خواهیم کرد دقت کنید و آنها را در نظر داشته باشید.

1- بودن در کنار معشوقتان احساس خوشبختی به شما می دهد

با عاشق شدن میزان بالایی از هورمون های سروتونین و دوپامین ترشح می شود و این احساس سرخوشی زیادی به شما می دهد. این احساس سرخوشی مدت کمی دوام می آورد و شما برای ایجاد صمیمیت واقعی باید زمان بگذارید.

توصیه ما این است که بهتر است تا زمانی که این هورمون ها هنوز در وجود شما زیاد ترشح می شوند، از گرفتن تصمیمات جدی خودداری کنید. این احساسات باید متعادل شوند.

عشق در یک نگاه ممکن است حرارتی را ایجاد کند که بخواهید برای گرم نگه داشتن آن یک رابطه بعضا بی سرانجام را ادامه دهید.

2- دوری از معشوق به شما احساس بسیار بدی می دهد

هنگامی که کنار معشوقتان هستید، بسیار حس خوبی دارید؛ اما پس از این که از او دور می شوید، دچار ناراحتی شدیدی می شوید؛ این شبیه حس فرود و سقوط است.

ممکن است بخواهید همیشه با معشوقتان باشید در حالی که این کار عاقلانه ای نیست. باید رفتار آگاهانه ای داشته باشید حتما باید زمان هایی را دور از او بگذرانید. و این فضا و فاصله را عمدا ایجاد کنید.

اگر تمام امید و خوشبختی خود را در رابطه ببینید فشار زیادی به رابطه وارد می شود و آن را پرخطر خواهد کرد.

نشانه‌های عاشق شدن در یک نگاه

3- همه کارهای او را زیبا می بینید

در ابتدا او بی عیب و نقص به نظر می رسد و در برخی موارد حتی عیب های او را قابل ستایش می بینید. پس از مدتی این توهم پایان می یابد و شما واقعیت ها را می بینید.

دقت کنید که عشق جایگاه بالا و گاهی فراتر از انتظارات انسانی را به معشوق می دهد.

مراقب باشید که تصورات معقولی از او داشته باشید تا با یک رفتار غیر منتظره دچار شوک و ناامیدی نشوید و تصوراتتان از او خراب نشود.

4- فکر می کنید او هم چنین حسی نسبت به شما دارد

ممکن است عشق یک طرفه ای رخ دهد و شما در خیال خود فرد را عاشق خود می پندارید، در حالی که ممکن است این طور نباشد.

در هر حال عشق در نگاه اول با این توصیفات نمی تواند دلیل محکمی باشد تا شما به دنبال کسی باشید که به شما حسی ندارد و نمی خواهد با شما باشد. این کار فقط عزت نفس شما و حس ارزشمندی شما را هدف قرار می دهد.

عشق نگاه اول اگر به درستی ایجاد شده باشد معمولا هر دو طرف را درگیر می کند.

5- او را در کنار خود تصور می کنید

عشق در نگاه اول به شما فرصت رویا پردازی می دهد.

وقتی عاشق او شده باشید هر لحظه او را در کنار خودتان تصور می کنید. هر روز می بینید که با او قدم می زنید؛ دستان او را گرفته اید، حتی می بینید که در حال خرید خانه هستید و می خواهید با او ازدواج کنید.

این رویا پردازی سریع در عشق در نگاه اول رخ می دهد.

6- تمایل دارید با او ارتباط برقرار کنید

شما معشوقتان را طوری می بینید که گویا سال هاست او را می شناسید. دوست دارید با او ارتباط برقرار کنید و دلتان می خواهد با او صحبت کنید. حتی اگر فرد خجالتی یا کم حرفی باشید باز هم می خواهید با او صحبت کنید.

این یک حس ناخودآگاه است که فرد عاشق دارد.

7- شما دچار اضطرابی ناشناخته می شوید

اضطراب معمولا زمانی به سراغ ما می آید که بخواهیم در یک جمع بزرگ صحبت کنیم، یا زمانی که امتحان بزرگی داریم یا مواردی از این دست؛ اما برای فردی که با یک نگاه عاشق شده است، این اضطراب وجود دارد که شاید با دیدن معشوق عرق کند و یا نتواند صحبت کند.

عشق در نگاه اول به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

عشق در نگاه اول به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

جالب است بدانید عشق از لحاظ علمی نیز توجیهات خود را دارد و در تحقیقات بسیار به آن پرداخته شده است.

در ادامه 3 دلیل علمی عشق در یک نگاه را برای شما توضیح می دهیم.

1- احساس عاشقی در اثر واکنش های شیمیایی در مغز رخ می دهد

در مغز انسان واکنش هایی رخ می دهد که باعث احساس عاشقی می شود. به گفته تریشا استرافورد متخصص عصب – روان شناسی، در هنگام عاشقی مقادیر زیادی دوپامین و سروتونین ترشح می شود که باعث احساس سرخوشی و لذت می شود.

افزایش این دو انتقال دهنده باعث می شود احساسی ناشی از مصرف هروئین در مغز اتفاق بیفتد. بنابراین گویا فرد به محبوبش معتاد می شود و تا زمانی که او را نبیند آرامش خود را باز نمی یابد.

دکتر استرافورد معتقد است فرد با نگاه به چشمان معشوق مدارهای لوب پیشانی اش فعال شده و یک حلقه اتصالی بین دو فرد عاشق اتفاق می افتد و عشق در نگاه اول رخ می دهد.

هر چه این مرکز با شدت زیادتری تحریک شود، عشق نیز پرقدرت اتفاق می افتد.

2- یک تحریف شناختی مثبت در مغز رخ می دهد

عشق در نگاه اول یک تحریف شناختی مثبت در حافظه است که در مغز طرفین اتفاق می‌افتد، که در طی آن فرد گذشته را به نوع متفاوتی به یاد می آورد و فکر می کند از همان ابتدا احساسات عاشقانه در هر دو طرف بوده است. در حالی که ممکن است درست نباشد.

طبق پژوهش هایی که در سال 2017 انجام شد، کسانی که به عشق در یک نگاه اعتقاد داشتند در رابطه طولانی تری بودند این نشان می دهند.

اعتقاد به عشق در یک نگاه، می تواند سوگیری شناختی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را دچار تحریف حافظه کند.

3- به شخصیت های جذاب جذب می شویم

جذابیت اولیه نقش مهمی در عشق در نگاه اول دارد. طبق مطالعه ای که در ژورنال علوم اعصاب منتشر شده، در عرض چند ثانیه ذهن فرد تصمیم می گیرد که آیا عاشق این فرد شود یا نه!

نقش جذابیت بسیار مهم است و بدون آن این اتفاق نمی افتد. در واقع همان ابتدا مغز می داند آیا عاشق این فرد است یا نه!

هر عشقی، عشق در نگاه اول نیست!

هر عشقی، عشق در نگاه اول نیست!

توجه کنید برای برخی عاشق شدن و فارغ شدن بیشتر از حد معمول اتفاق می افتد. گویا این افراد به حالاتی که در زمان عاشقی رخ می دهد معتادند.

این افراد هرگز عشق را در درجه عمیقی تجربه نمی کنند، بلکه از یک تجربه عاشقی به تجربه دیگر رهسپارند. این افراد معیار درستی برای عاشقی ندارند.

باید مراقب بود هر کس ادعای عشق داشت، لزوما صادق نیست؛ باید آگاه بود!

ابراز عشق فوری، یکی از علایم عشق های بیمارگونه است. این افراد قصد فریب ندارند بلکه درگیر اختلالی هستند که فکر می کنند در لحظه عاشق شده اند. در واقع این از پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس آنها سرچشمه می گیرد و نمی توان نام عشق را بر آن گذاشت.

عشق در یک نگاه می تواند خطرناک باشد!

عشق در یک نگاه می تواند اصلا درست نباشد و پیامدهای بدی نیز داشته باشد، اگر:

  • طرفین رابطه دوستی سالمی ندارند.
  • نمی توانند به ارزش های یکدیگر احترام قائل شوند.
  • دو طرف همدیگر را نمی شناسند بنابراین نمی توانند مراحل رابطه عاطفی را به خوبی شکل بدهند.
  • مشکلات را نمی بینند.
  • بی جهت اعتماد می کنند.
  • رضایتمندی دروغین وجود دارد و احتمال خیانت عاطفی و طلاق عاطفی دیده می شود.

جلوگیری از مشکلات عشق در یک نگاه

جلوگیری از مشکلات عشق در یک نگاه

آیا عشق در نگاه اول می تواند جدی گرفته شود؟

عشق در نگاه اول می تواند مقدمه ای برای یک رابطه عاشقانه باشد، اما اساس رابطه نخواهد بود.

جاذبه جنسی و عشق در نگاه اول با این که در رابطه عاشقانه نقش دارند، اما همه چیز نیستند؛ بلکه داشتن رابطه ای پایدار نیازمند صمیمیت و تعهد نیز هست.

علاوه بر آن هرچه معشوق با ویژگی‌های مورد علاقه طرفش سازگارتر باشد، عشق شان دوام بیشتری خواهد یافت.

عوامل دیگری که باعث ایجاد عشق در نگاه اول می شود

عوامل دیگری که باعث ایجاد عشق در نگاه اول می شود

گاهی این موارد باعث می شود عشق در نگاه اول را تجربه کنیم:

  • هاله جذابیت

در هاله جذابیت ما فکر می کنیم چون فردی زیباست، حتما تمام تمامی صفات خوب را داراست. ما این افراد را مهربان تر و خوبتر از آن چه که هست می بینیم.

  • جاذبه جنسی

در همان اول این جاذبه رخ می دهد و فرد شاید خود متوجه نباشد، اما طبق تحقیقات انجام شده در کسری از ثانیه این اتفاق می افتد و فرد معشوق را بسیار دارای جاذبه می بیند. درست است که جاذبه جنسی برای عشق مهم است و سنگ بنا محسوب می شود، اما همه چیز نیست.

  • ندیدن بدی ها

در عشق برای مدتی نقاط منفی معشوق را نمی بینیم، هر رفتاری از او برای ما مطلوب ماست. این ندیدن ها تا زمانی ادامه می یابد رفتاری برخلاف انتظار را از خود نشان دهد.

عشق در نگاه اول و پایداری روابط

عشق در نگاه اول تضمین دوام رابطه نیست؛ چرا که برای داشتن یک رابطه پایدار چالش های زیادی باید تحمل کنید و کارهای زیادی انجام دهید.

از جمله شما باید:

  • به خوبی ابراز محبت کنید.
  • از رابطه خود مراقبت کنید.
  • پیوند صمیمیت ایجاد کنید.
  • تعهد را بالا ببرید.
  • مسئولیت پذیر باشید.
  • به کیفیت رابطه جنسی تان توجه کنید.

در نتیجه با عشق در یک نگاه همه چیز را تمام شده نبینید؛ عاشقی آغاز یک راه طولانی است و تلاش های هر دو طرف را می طلبد.

عشق در نگاه اول و پایداری روابط

سخن آخر

عشق اتفاقی بسیار زیباست. هر حس زودگذری را نمی توان عشق نامید. عشق واقعی بسیار عمیق و ارزشمند است و برای نگه داشتن آن باید تلاش زیادی کرد.

اگر علایم گفته شده را در خود دیدید، شما در نگاه اول عاشق طرف مقابل تان شده اید! اما برای آن که بدانید آیا می توان روی این عشق حساب کرد یا نه؟ و آیا می توان این عشق را به یک رابطه پایدار تبدیل کرد یا نه؟ باید بسیاری از عوامل بررسی شود.

می توانید از یک مشاور کمک بگیرید تا به شما در روند شناخت طرف مقابل کمک کند و شما را راهنمایی کند. تجربه نشان داده است که مشاوره در این مورد بسیار می تواند کارساز باشد.

اگر به عشق در نگاه اول دچار شده اید و نیاز به مشاوره دارید، می توانید به مرکز مشاوره هم اندیشان تماس بگیرید. مشاورین باتجربه این مرکز شما را در این زمینه یاری خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره تلفنی ازدواج با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا به عشق در نگاه اول می توان اطمینان کرد؟

به شرطی عشق در نگاه اول می تواند به یک رابطه جدی منجر شود که طرفین با شناخت پیش بروند و به خود و طرف مقابل فرصت فکر کردن بدهند؛ مسئولیت پذیر باشند؛ مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشند؛ چالش ها را حل کرده به مرحله صمیمیت و تعهد برسند.

عشق در نگاه اول چه نشانه هایی دارد؟

احساس شور و هیجان زیاد – احساس بی قراری در نبود معشوق – علاقه به بودن در کنار معشوق – علاقه به صحبت با معشوق – احساس اضطراب ناشناخته – مطلوب دیدن همه کارهای او و… .

دلایل عشق در نگاه اول چیست؟

احساس عاشقی در اثر واکنش های شیمیایی در مغز رخ می دهد – یک تحریف شناختی در مغز رخ می دهد – معمولا جذب افراد جذاب می شویم.

اینستاگرام

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره